بلاگ بامارو
آلرژِی در بهار

آلرژی بهاری

  • چرا گریه کردی؟
  • گریه نکردم! آلرژی دارم!

با شروع فصل بهار این نوع مکالمات هم آغاز خواهد شد. اگر گرفتار آلرژی فصلی نباشیم قطعا در طول روز با مواردی از همکاران، دوستان یا همکلاسی ها مواجه خواهیم شد که عطسه و آبریزش بینی امانشان را بریده است. طبق آمار، تقریبا یک چهارم انسان های کره زمین، مبتلا به آلرژی های فصلی هستند. در فصل بهار یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده ی آلرژی، گرده های گل ها و درختان است در واقع سیستم ایمنی بدن به مواردی واکنش نشان می دهد که در اصل مضر نیستند اما متاسفانه تا امروز علت این رفتار بدن را نمی دانیم.

آلرژِی در بهار

علاوه بر گرده افشانی گل ها و درختچه های گل و علف های هرز بعضا گلدان های کوچک آپارتمانی و پرندگان و بعضی از حیوانات خانگی هم آلرژیک ها را مورد لطف قرار می دهند. پزشکان می گویند سیستم ایمنی بدن وقتی این مواد را آلرژی زا تشخیص می دهد، هیستامین ترشح می کند و باعث واکنش های آلرژیک می شود.

آنتی هیستامین و در دسترس ترین دارویی است که به ذهن هر کسی می رسد و پزشکان هم معمولا همین دارو را در کنار بعضی از قطره ها و اسپری ها تجویز می کنند اما از همه بدتر زمانی است که می دانیم تاثیر این داروها موقتی است!

به دنبال یک بهار آرام و بدون آلرژی

در اولین قدم برای تقویت سیستم ایمنی هرآنچه که لازم است را تدارک ببینید چرا که طبق تحقیقات انجام شده یکی از عوامل بروز آلرژی های فصلی، ضعف سیستم ایمنی بدن است.

توصیه های بهاری

بصورت خلاصه چند راهکار ساده برای سپری کردن یک بهار آرام و بدون آلرژی را معرفی می کنیم

  • آنتی اکسیدان ها را با علاقه دنبال کنید: چای سبز، انواع توت (غیر از توت فرنگی)، لوبیا چیتی، سویا، گردو، جو، جوی دو سر، ادویه ی میخک، دارچین و پونه ی وحشی سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.
    مصرف ویتامین های گروه ب که در غلات، گوشت، لبنیات، انواع سبزی ها با برگ تیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین های گروه ث مانند مرکبات و سبزی های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین آ مثل هویج بسیار در روند مبارزه با حساسیت های فصل بهار موثر هستند.
  • حساسیت فصلی را جدی بگیرید: آمار مبتلایان به این آلرژی ها بالاست و می دانیم که این بیماری منشا ارثی هم دارد و بصورت همیشگی بروز نمی کند بلکه ماه هایی از فصل هست و در بقیه ی فصول خبری از این آبریزش ها و عطسه ها نیست اما همه ی اینها دلیل نمی شود که سرسری و راحت از کنارش بگذریم چرا که در درازمدت همین حساسیت ها تبدیل به آسم، سینوزیت یا بیماری های تنفسی و پولیپ بینی می شود.
  • در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیریم: همین قدر راحت! پنجره ی اتاق را در ساعت های اوج گرده افشانی یعنی 5 تا 10 صبح و بعد از ظهر ها باز نگذاریم و اگر مجبور هستیم در معرض هوای آزاد قرار بگیریم از عینک های آفتابی بزرگ استفاده کنیم تا حداقل مانعی برای ورود گرده ها به چشم داشته باشیم و وقتی بیرون هستیم به چشمان خود دست نزنیم.
    منزل را بصورت مرتب گردگیری کنیم و یا حین انجام گردگیری از ماسک استفاده کنیم تا در محل زندگی کمترین مواد حساسیت زا را داشته باشیم.
  • ورزش، نرمش، سلامتی: نیم ساعت ورزش روزانه و خوابیدن به اندازه کافی (معمولا هشت ساعت در شب) و تغذیه ی سالم با مواد اولیه ی سالم و سه نوبت در روز و دوری از استرس و استفاده از بخور آب گرم همه ی آن چیزهایی است که برای رسیدن به بدنی قوی تر برای عبور راحت و آسوده از فصل بهار ضروری است.

سپیده هراتی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More