بلاگ بامارو

ورکشاپ خود را با این نکات از یک رویداد عادی به یک رویداد ماندگار تبدیل کنید

کارگاه آموزشی یا وُرک‌شاپ (Workshop) یک برنامه آموزشی است که به منظور معرفی یا تعلیم مهارت‌های کاربردی، تکنیک‌ها یا ایده‌هایی به شرکت‌کنندگان است که بعدها بتوانند آن‌ها را در حرفه یا زندگی روزمره‌شان به کار گیرند. این کارگاه‌های معمولاً کوچک، برای کسانی که با هم یا در یک زمینه مشترک فعالیت می‌کنند و توسط افرادی که در موضوع مورد بحث، تجربه عملی دارند برگزار می‌شوند تا به هر فرد شانس شنیده شدن و مورد توجه واقع شدن را بدهند.

کارگاه آموزشی یا وُرک‌شاپ (Workshop) یک برنامه آموزشی است که به منظور معرفی یا تعلیم مهارت‌های کاربردی، تکنیک‌ها یا ایده‌هایی به شرکت‌کنندگان است که بعدها بتوانند آن‌ها را در حرفه یا زندگی روزمره‌شان به کار گیرند. این کارگاه‌های معمولاً کوچک، برای کسانی که با هم یا در یک زمینه مشترک فعالیت می‌کنند و توسط افرادی که در موضوع مورد بحث، تجربه عملی دارند برگزار می‌شوند تا به هر فرد شانس شنیده شدن و مورد توجه واقع شدن را بدهند.

هر کسی که تا به حال یک کارگاه آموزشی برگزار کرده باشد، به شما خواهد گفت که برای رسیدن به هدف، باید سازمان‌دهی، تمرکز و خلاقیت زیادی به کار ببرید. بعضی از مردم علاقه‌ای به شرکت در وُرک‌شاپ‌ها ندارند، چرا که اگر به درستی برگزار نشوند، به هدر رفتن زمان و سرمایه منجر می‌شوند، در حالی که اگر به خوبی برنامه‌ریزی شوند، برای تمامی افراد درگیر در آن بسیار ارزشمند خواهند بود. وُرک‌شاپ‌ها برای طوفان فکری، یادگیری تعاملی، برقراری روابط جدید و حل مشکلات، فرصت بسیار مناسبی فراهم می‌کنند و دقیقاً به همین خاطر است که از پیش برنامه‌ریزی کردن برای آن‌ها امری حیاتی است.

همانند هر رویداد یا فعالیت دیگری، پیش از هر چیز لازم است که هدف خود از برگزاری این رویداد را به طور دقیق مشخص کنید. این نکته از آن‌جا اهمیت فراوانی دارد که کل فعالیت‌های شما در کارگاه، باید در راستای هدف شما باشد.

پس از تعیین هدف، باید شرکت‌کنندگان را مشخص کنید تا بتوانید محتوای کارگاه را متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی و تولید کنید و هم‌چنین محل برگزاری را بر اساس نوع و میزان آن‌ها انتخاب کنید.

حالا که هدف و مخاطبان خود را به‌خوبی شناختید، می‌توانید برنامه‌ای برای چگونگی رسیدن به هدف‌تان طراحی کنید. ابتدا لیستی از نکات اصلی که مورد بحث خواهند بود را تهیه کنید و بعد، هر یک از نکات را با جزئیات دقیق‌تر بیان کنید. سپس فهرستی از لوازم و کمک‌های بصری مورد نیاز برای هر نکته تهیه کنید. استفاده از تکنولوژی بصری می‌تواند برای حضار بسیار جذاب و تأثیرگذار باشد. در نهایت، به طور دقیق مشخص کنید که کدام بحث‌ها و فعالیت‌های گروهی، مربوط به کدام نکته اصلی شماست و در کدام مرحله از کارگاه باید انجام شوند.

به یاد داشته باشید که هر چقدر برنامه شما دقیق‌تر و جزئی‌تر باشد، احتمال این که طبق برنامه پیش بروید و موفق شوید بیشتر است.

حالا پس از رعایت نکات عمومی در مورد کارگاه‌های آموزشی، باید بدانید که چه نکاتی را باید رعایت کنید تا کارگاه آموزشی شما نه تنها مرتبط و سازنده، بلکه به‌یادماندنی باشد.

  • یک سخنرانی ۳ ساعته یک وُرک‌شاپ نیست.

از اسم وُرک‌شاپ مشخص است که باید کار (Work) در محیطی کارگاه‌ مانند (Shop) و واقعی و رقابتی انجام شود. یعنی مرکز توجه رویداد باید شرکت‌کنندگانی باشند که در حال انجام کار و یادگیری از آن طریق هستند، نه متخصصانی که به خودشان می‌بالند. یک کارگاه آموزشیِ نویسندگی به این معناست که در آن شرکت‌کنندگان باید بنویسند. اگر وُرک‌شاپ شما به جای خلق چیزی، بر روی افراد تأکید دارد، بهتر است آن را یک کلاس، یک سخنرانی یا یک اشتباه بخوانید. یک سخنرانی بر روی سخنران تمرکز دارد، در حالی که مرکز توجه یک وُرک‌شاپ، هر یک از شرکت‌کنندگان هستند.

به همین خاطر، مهارت‌های دخیل در طراحی یک وُرک‌شاپ بسیار متفاوت هستند. یک وُرک‌شاپ به جای ایجاد یک پیام که مخاطبان به آن گوش دهند، به شرکت‌کنندگان فرصت بهره‌گیری از یک دستورالعمل هدفمند را برای انجام کاری می‌دهد. بسیاری از کارگاه‌های آموزشی از دل سخنرانی‌ها بیرون می‌آیند که این مسأله نشان می‌دهد چرا تا این حد خسته‌کننده هستند.

  • سه‌گانه‌ی توضیح، تمرین، پرسش

آسان‌ترین راه برای ساخت یک کارگاه، استفاده از الگوی زیر است.

  1. توضیح: نشان دهید که چطور یک کار را باید انجام داد
  2. تمرین: کاری کنید همه واقعاً تلاش کنند تا آن کار را انجام دهند (در حالی که شما بین افراد حرکت و به آن‌ها کمک می‌کنید)
  3. پرسش: در مورد این که افراد در کجای کار گیر‌ کردند، کدام بخش تمرین سرگرم‌کننده، سخت یا خسته‌کننده بود، و این که افراد چه چیزی یاد گرفتند یا فهمیدند که باید یاد بگیرند، یک بحث را رهبری کنید. نتایج فعالیت افراد را به بقیه نشان دهید تا به کمک آن‌ها منظور و مشاهدات خود را بیان کنید و از حاضرین بخواهید تا آن‌ها نیز تجربه خود را برای دیگران بیان کنند
  4. با یک ایده چالش برانگیزتر ادامه دهید و همین مراحل را تکرار کنید.

بهترین حالت این است که با فعالیت‌ها و تمرین‌های کوچک شروع کرده و با پیشرفت کارگاه، به پروژه‌های بزرگ‌تر برسید.

حتماً به طور منظم استراحت دهید و به تایم استراحت به عنوان اتلاف وقت نگاه نکنید. در زمان استراحت، همه نفسی تازه می‌کنند تا بتوانند با انرژی بیشتر به سراغ تمرین بعدی بروند. سعی کنید افراد هر یک یا دو ساعت یک‌بار استراحت کنند.

  • استراحت و پذیرایی را دستِ کم نگیرید

هرگز به پذیرایی و تایم استراحت به عنوان اتلاف وقت نگاه نکنید. در زمان استراحت، همه نفسی تازه می‌کنند تا بتوانند با انرژی بیشتر به سراغ تمرین بعدی بروند. نقش پذیرایی در زمان استراحت نیز بسیار پررنگ و فراتر از انتظار است. در واقع، تأثیر استراحت در افزایش انرژی و تمرکز شرکت‌کنندگان، به کمک خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب، چند برابر می‌شود. شما باید با سرو نوشیدنی‌هایی که باعث رفع خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند، آن‌ها را برای انجام تمرینات پیچیده‌تر آماده کنید.

مسلماً برنامه‌ریزی برای بخش‌ها و جنبه‌های مختلف یک ورک‌شاپ کار راحتی نیست و به همین خاطر گاهی پذیرایی جزءِ بخش‌هایی است که به دلیل کمبود وقت یا نیرو، مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد، اما به لطف سرویس‌هایی نظیر بامارو، می‌توانید به راحتی نوشیدنی‌های مورد نیاز خود را سفارش دهید و پذیرایی را در چک‌لیست خود تیک بزنید.

  • در مرکز توجه نباشید

کارآموزانِ ورک‌شاپ آمده‌اند تا یاد بگیرند و می‌توانند به همان اندازه که از شما آموزش می‌بینند، از کارآموزان دیگر نیز یاد بگیرند. اما آن‌ها در ابتدا با هم غریبه‌اند و شما باید بین آن‌ها ارتباط اجتماعی ایجاد کنید. رفتاری دوستانه نشان دهید و بر اساس محاوره پیش بروید. اگر کارآموزی در زمینه‌ای سوال یا مشکل داشت، از کسانی که اطلاعات کافی دارند بخواهید تا مشکل او را پاسخ دهند. نهایت تلاش‌تان را بکنید تا محیطی راحت ایجاد شود و در کنار نظر شما، از بازخورد همدیگر نیز استفاده کنند. این که در مرکز همه چیز باشید اشتباه است و کارگاه شما را با شکست مواجه می‌کند. وظیفه شما ایجاد جوی است که به اندازه کافی راحت باشد تا همه بتوانند خطر کنند و یاد بگیرند. شما باید بخندید تا آن‌ها بخندند، باید پُرشور باشید تا آن‌ها نیز پرشور باشند.

  • بر روی تمرینات خود آزمون بتا انجام دهید

بیشترین گلایه‌ای که مربیان ورک‌شاپ می‌شنوند اغلب این است که «خیلی آسان بود» یا «خیلی سخت بود». انجام یک تمرین توسط ۱۰ یا ۲۰ نفر، طیفی از تجربیات را به همراه دارد.تبذیل یک ایده به تمرینی خاص که به اندازه کافی جذاب و در عین حال برای افراد مختلف، اعطاف‌پذیر باشد، نیازمند تلاش بسیار است. از آن‌جا که افراد شرکت‌کننده در کارگاه دارای سطح مهارت متفاوتی خواهند بود، باید تمرینات شما طوری طراحی شوند که بتوان آن‌ها را راحت‌تر یا سخت‌تر کرد.

وقتی نمی‌توانید کل کارگاه را تست کنید، بهتر است کیفیت و سختی تمرینات خود را از قبل امتحان کنید. با آزمایش تمرینات توسط افرادی مشابه با شرکت‌کنندگان کارگاه، خطاهای کوچک زیادی خواهید یافت که باعث ایجاد تغییری بزرگ خواهند شد و باید آن‌ها را برطرف کنید.

  • قول‌هایتان را با تمرینات تطبیق دهید

هر تمرینی باید با هدف کسب یک مهارت یا دست کم، کسب یک تجربه که به یادگیری یک مهارت کمک کند، طراحی شود. فهرستی از مهارت‌ها یا تجربیاتی که یقین دارید شرکت‌کنندگان پس از اتمام کارگاه یاد می‌گیرند تهیه کنید و آن را به عنوان تعریفی از کارگاه در نظر بگیرید که شامل قولی است که به کارآموزانتان می‌دهید. اگر تعریف شما شامل قولی است که با یک تمرین خاص هم‌خوانی ندارد، یا تعریف کارگاه را عوض کنید، یا تمرینات‌تان را. با این کار، شما مجبور خواهید شد قول‌هایتان را محدود کنید که با در نظر گرفتن همه افراد، اتقاقی خوب و واقع‌بینانه است.

 

  • فضا باید بعد از اتمام کار، شبیه یک کارگاه باشد

اگر یک کارگاه واقعی برگزار کرده باشد، همه‌جا باید پُر از کاغذ، نقشه، نمودار، طرح اولیه و یادداشت باشد. خروجی هر تمرین را بر روی دیوار نصب کنید تا همه بتوانند بعداً به آن رجوع کنند. فضا باید شبیه به جایی باشد که یک گروه در آن، تمام روز را مشغول کار روی پروژه‌ها بوده‌اند.

 

  • یک چک‌لیست برای ورک‌شاپ آماده کنید

وسایل بسیاری هستند که باید همراه داشته باشید و آن‌ها را فراموش نکنید. پس از این که تمرینات خود را آزمایش کردید، از تمام امکاناتی که باید داشته باشید (مانند خودکار، ماژیک، کاغذ یادداشت، وایت‌بورد و غیره) و همچنین چیزهایی که شرکت‌کنندگان باید همراه خود بیاورند (البته باید تعدادی از آن‌ها را خودتان برای افراد فراموشکار تهیه کنید)، یک لیست تهیه کنید تا زمان کارگاه هدر نرود.

  • در گام بعدی شرکت‌کنندگان را راهنمایی کنید

افراد فقط برای یک روز به کارگاه آموزشی شما نمی‌آیند و حتماً می‌خواهند یادگیری را ادامه دهند. مرحله بعدی را به شکل یک تمرین یا پروژه منطقی (یا به هر شکلی که لازم است) به آن‌ها نشان دهید. همچنین فهرست کوتاهی از کتاب‌ها یا منابعی که به آن‌ها نیاز خواهند داشت را به آن‌ها بدهید.

نگار علیّی

۱ نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.