بلاگ بامارو
انتخاب اسم برای کافی شاپ

انتخاب لوگو و اسم کافه : چه ویژگی‌هایی را باید مد نظر داشته باشیم؟

چند وقت پیش در وبلاگ آی کافی مطلبی خواندم راجع به کافهای در تهران به اسم «دکان رنگ فروشی سابق». با خودم داشتم فکر میکردم بین این همه اسم خارجی و جینگول و لوگوهای جینگولتر عجب اسم جالبی توانسته انتخاب کند؛ اسم این کافه را که میشنوی، میتوانی حدس بزنی چه داستانی میتواند پشتش باشد. در همین حین از خودم پرسیدم که اگر یک روز بخواهم کافهی رویاهایم را راه بیاندازم چه اسمی برایش انتخاب میکنم؟ اصلا برای انتخاب لوگو و اسم کافه چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب اسم برای کافی شاپ

انتخاب لوگو و اسم کافه

با اینکه در نهایت همه چیز بستگی به تصمیم و انتخاب شما دارد، اما در هر حال قواعدی در دنیای بیزینس وجود دارند که باید آنها را بدانید. لوگو و اسم کافه شما باید کمابیش خصوصیاتی که در ادامه خواهید خواند را داشته باشند.

استانداردهای انتخاب اسم کافه

  • مشخص کند که کسب و کار شما در چه چیزی خوب است؛ چه چیزی کسب و کار شما را متمایز میکند و مزیت رقابتیتان چیست؟
  • به مشتریانتان بفهماند که محصول یا سرویس اصلی شما چیست (برای یک کافی شاپ محصول اساسی قهوه است و این درمورد کافهها میتواند تغییر کند).
  • ساده باشد و یادآوری آن سخت نباشد. تلفظ آن راحت باشد و بتوان آن را در فضای مجازی به راحتی پیدا کرد.
  • خاص و متمایز باشد
  • به عنوان بخشی از لوگو، پستهای شبکههای اجتماعی و هویت بصری شما خوب دیده شود.
  • هویت برند شما را تداعی کند.
  • حواستان باشد که این اسم به عنوان نامی تجاری ثبت نشده باشد و دامین و صفحات شبکههای اجتماعیاش قابل ثبت باشند.
  • اگر به گسترش برندتان فکر میکنید، به معنای اسم کافه تان در زبانهای دیگر هم فکر کنید.

استانداردهای انتخاب لوگوی کافه

  • به مشتری کمک کند تا کسب و کار شما را به خاطر بیاورد.
  • تصویر برند شما از کافهتان را منعکس کند.
  • قابل استفاده در اندازههای مختلف باشد و چه در حالت رنگی و چه در حالت سیاه و سفید زیبا دیده شود.
  • منحصر به فرد باشد و کپی ناشیانه از لوگوهای دیگر نباشد

طوفان فکری برای برند شما

داشتن یک لوگو و یک اسم برای کافه تان میتواند هویت برند شما را منعکس سازد. لوگو و اسم کافه تان را با ویژن و ارزشها و تصویری که از برندتان میخواهید ارائه کنید مقایسه کنید. تمام قطعات این پازل باید به درستی کنار هم چیده شوند.

برای شروع جلسهی طوفان فکریتان پرسیدن این سوالات میتواند کمک کننده باشد:

  • میخواهید چه چیزی را درباره برندتان به دیگران انتقال دهید؟ نام و لوگوی شما قرار است به صورت مختصر و مفید آنچه که مشتری میتواند از کسب و کار شما انتظار داشته باشد را به مشتری منتقل کند.
  • چه مشکلی از مشکلات بازار فعلی را قرار است حل کنید؟
  • چه بخش از بازار را میخواهید در دست داشته باشید؟ چه اسامیای مورد علاقهی این دسته از مشتریان است؟ لوگو و اسم کافه شما میتواند تا حدودی مشخص کند که مشتریان شما از چه قشری هستند.
  • چه چیزی شما را متمایز میکند؟ میتوان از طریق بوگو و اسم کافه مشخص کرد که مزیت رقابتی شما چیست. به عنوان مثال اگر از مخلوطهای قهوهی مخصوص به خودتان استفاده میکنید، اگر ساعات کار کافهتان متفاوت است، اگر فضای کافهتان برای خواندن و نوشتن بسار مناسب است، چگونه میتوانید اینها را در اسم و لوگویتان منعکس کنید؟
  • فضای حاکم در این کافه چیست؟ هنگام ورود به کافه چه حسی به مشتری دست خواهد داد؟

ایدههایتان را یادداشت کنید

هر ایدهای به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید. اسامی مختلفی که به آنها فکر کردهاید را لیست کنید. میتوانید برای هر کدام از ایدههایی که میخواهید اسم کافه تان تداعیگر آن باشد یک لیست جداگانه تهیه کنید و موارد پیشنهادی را در آن بگنجانید. حتی اگر اسمی به ذهنتان رسیده اما فکر میکنید نامناسب است، از نوشتن آن خودداری نکنید، این اسم میتواند واژههای دیگری را به خاطرتان بیاورد.

به خودتان زمان بدهید

با پختهتر کردن ایدهی برند و هویتتان، بدون شک لوگو و اسم کافه تان هم ممکن است تغییر کند. اگر نامی که یک هفته پیش انتخاب کردهای دیگر به نظرتان چندان جذاب نمیآید، هیچ اشکالی ندارد. طبیعی است که با هر گامی که برمیدارید ممکن است ارزشها و دیدگاههای خود را به روز کنید و این موضوع تاثیر مستقیمی روی برند و در نتیجه اسم و لوگوی کافه تان خواهد گذاشت. حتی ممکن است حین نوشتن بیزینس پلن یا طراحی منو یا هر چیز دیگری، یک اسم بهتر به ذهنتان برسد. در هر حال هر چیزی دربارهی برند شما باید با اجزای دیگر کسب و کارتان هماهنگ باشد.

اصلا اگر از من میشنوید از همان روز اول به فکر لوگو و اسم کافی شاپتان باشید تا مدت زیادی را بتوانید صرف ایده پردازی دربارهی آنها بکنید. شک نکنید که یک نام و لوگوی بینظیر به خودی خود تاثیر زیادی در ذهن مشتری بر جای خواهد گذاشت.

سپیده هراتی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More