بلاگ بامارو

بهترین صبحانه برای سالمندان

صبحانه به عنوان مهمترین وعده غذایی برای سالمندان، بهتر است با مواد غذایی متنوع تری سرو شود چرا که مشکلات هضم و جذب غذا، باعث شده است تا آنها نسبت به نوع ترکیبات غذایی حساس تر باشند.

سالمندان با مشکلات جذب مواد غذایی و ویتامین ها در بدنشان مواجه هستند و هزینه های بالای مواد غذایی باکیفیت گاهی باعث می شود تا با معضل سوتغذیه در آنها مشاهده شود. سوتغذیه در سالمندان با کاهش کیفیت زندگی آنها ارتباط مستقیم دارد و مشکلات زمینه ای مثل فشارخون و دیابت را تشدید می کند.

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی، تا 60 درصد از سالمندان بیماری که در خانه از آنها مراقبت می شود در معرض خطر سوتغذیه قرار دارند.

چند تا از بهترین گزینه های صبحانه برای سالمندان را بشناسیم

بهترین صبحانه برای سالمندان
  • تخم مرغ

یک صبحانه عالی برای سالخورده ها تخم مرغ است چرا که آنها برای جلوگیری از تحلیل عضلاتشان به پروتئین بیشتری در وعده های اصلی نیاز دارند و طبق مقاله ای که در مجله تغذیه در ماه اوت 2015 منتشر شد، گفته شده است که سالمندان به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدنشان به 1.0 تا 1.3 گرم پروتئین نیاز دارند. تمرینات استقامتی برای سالمندان اگر همراه با تغذیه مناسب باشد، تحلیل عضلانی را متوقف خواهد کرد.

تخم مرغ غنی از پروتئین است و با طرز پخت بسیار آسان و قیمت مناسبش بعنوان اولین گزینه برای بهترین صبحانه برای سالمندان معرفی می شود. ممکن است در حال حاضر نگران میزان کلسترول تخم مرغ و تاثیر آن بر روی سلامت سالمندان باشید که باید بگوییم انجمن سلامت و خدمات انسانی آمریکا در جدیدترین به روزرسانی گفته است که کلسترول تخم مرغ در صورتیکه در مصرف آن زیاده روی نشده باشد، حتی اگر بصورت کامل مصرف شود (زرده و سفیده) چربی خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

  • جو دو سر

جو دو سر یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه ی سالمندان است. جو دو سر ارزان و بسیار راحت جویده می شود و همچنین بسیار ساده آماده خوردن می شود و همزمان فیبر بالا و مواد مغذی فراوانی دارد.

گزارش های پزشکی زیادی وجود دارد که از تاثیر مستقیم مصرف فیبر بر یبوست می گوید. رژیم های کم فیبر در سالمندان باعث مشکلات جدی دفع مزاج می شود و مصرف روزانه جو دو سر به راحتی می تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

انستیتو دارویی امریکا مردان بالای 50 سال را تشویق می کند تا در هر روز حداقل 30 گرم فیبر مصرف کنند این در حالی است که همین رقم برای زنان بالای 50 سال، 21 گرم است. ترکیب جو دو سر با شیر یا ماست یا حتی آب می تواند یکی از گزینه های عالی برای صبحانه باشد.

  • میوه های تازه

میوه های تازه که بصورت فصلی در کشور ما قابل استفاده هستند از جمله منابع غنی فیبرهای رژیمی و انواع ویتامین ها برای سالمندان محسوب می شوند و تنها نکته ای که برای انتخاب میوه ها باید مدنظر قرار بدهید نرم بودن میوه ها است. میوه هایی مثل موز، آلو، کیوی و هندوانه و… گزینه های مناسبی هستند. برای راحت تر کردن هضم میوه ها می توانید آنها را بصورت پوره در بیاورید و یا میوه های خرد شده را همراه شیر یا ماست و یا در کنار غلات صبحانه میل کنید.

  • مکمل های صبحانه

داروخانه ها برای سنین مختلف از نوزادی تا سالمندی مکمل های زیادی را در اختیار شما قرار می دهند که بصورت سریال های صبحانه و پودرهای آماده ارائه می شود و در ایران هم موجود است. پیشنهاد ما استفاده از مواد غذایی تازه است اما در صورتیکه سالمندانی با مشکلات بلع و یا هضم دست و پنجه نرم می کنند بهترین گزینه همین مکمل های از پیش آماده شده است که بصورت یک پکیج کامل از انواع ویتامین ها و پروتئین ها می توانند نیاز بدن سالمندان را تامین کنند.

سپیده هراتی

۳ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More