بلاگ بامارو

بیزینس پلن کافی شاپ : از کجا شروع کنیم، چه چیزهایی را در آن بگنجانیم و چطور آن را کامل کنیم

نوشتن بیزینس پلن کافی شاپ شاید هیجان انگیزترین کاری نباشد که قرار است در فرآیند راه اندازی کافی شاپتان انجام دهید اما بدون شک یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهاست که باید انجام شود. نکته‌ی مهم این است که بدانید چطور باید یک بیزینس پلن را بنویسید، چه چیزهایی را باید در آن بگنجانید و از کجا باید شروع کنید.

اگر تصمیم دارید کافه یا کافی شاپی راه بیاندازید، حتما در خیال خود آینده‌ی موفق و شیرین کسب و کارتان را بارها و بارها تجسم کرده‌اید. فرآیند توسعه دادن ایده‌ی کافی شاپ کاری است به شدت وجدآور اما اغلب افراد زمانی که باید عملا دست به کار شوند و به عنوان قدم اساسی اول بیزینس پلن کافی‌شاپ شان را طراحی کنند، حوصله‌شان سر می‌رود و از خیر این مرحله می‌گذرند. نتیجه این است که بسیاری از کافی شاپ‌ها در همان ماه‌های اول افتتاح دچار بحران‌های مختلف می‌شوند و آینده‌ی هیجان انگیزی که برای کافی شاپشان انتظار داشتند تبدیل به جهنمی از مشکلات و پیچیدگی‌ها می‌شود.

این قبول که حتی فکر نوشتن یک بیزینس پلن هم برای بعضی‌ها کسل کننده است اما همانطور که قبلا درباره‌اش صحبت کردیم، اگر می‌خواهید حساب شده و دقیق پیش بروید، شاید اغراق نباشد که بگوییم طراحی بیزینس پلن کافی شاپ تان مهم‌ترین کاری است که باید انجام بدهید.

شاید مطرح‌ترین سوالاتی که افراد درباره‌ی طراحی بیزینس پلن کافی شاپ می‌پرسند این ها باشند: «از کجا شروع کنیم؟ چگونه بیزینس پلنمان را بنویسیم، چه چیزهایی لازم است در بیزینس پلن یک کافی شاپ آورده شوند؟» اگر شما هم چنین سوالاتی دارید، در این مطلب قرار است به جواب‌هایشان برسید.

نکات مهمی که پیش از شروع طراحی بیزینس پلن کافی شاپ خود باید بدانید

اینکه بخواهید هرچه زودتر شروع به کار بر روی بیزینس پلن کافی شاپ خود بکنید خوب است. اما لازم است که چند نکته‌ی اساسی را پیش از شروع کار بدانید.

برای شروع با چند نکته‌ی کلی که باید از ابتدای کار درمورد بیزینس پلنتان بدانید چطورید؟

  • همه چیز را از ابتدا شروع کنید: اگر در گوگل جستجویی کرده باشید احتمالا چندین قالب آماده برای بیزینس مدل کافی شاپ پیدا کرده‌اید. ایراد این نوع قالب‌ها این است که کلی هستند و چندان به درد نمی‌خورند. بنابراین بهتر است خودتان از ابتدا همه چیز را بنویسید و آماده کنید. به این ترتیب می‌توانیم بسته به نیاز خودتان پیش رفته و از پرداختن به چیزهای غیر ضروری خودداری کنید. بیزینس پلن شما چیزی نیست که بخواهید به سرعت آن را بنویسید تا از شرش خلاص شوید؛ بیزینس پلن کافی شاپ شما، شالوده‌ی افکار و ایده‌های شما است که به طور استراتژیک و با کاردانی می‌توانند در کسب و کار شما پیاده سازی شوند.
  • ساده به قضیه نگاه کنید: لازم نیست پلن خود را با چیزهای عجیب غریب و اصطلاحات فنی و پیچیده پر کنید. همه چیز باید کوتاه، شفاف و مختصر باشد. هرچه بیزینس پلن کافی شاپ شما ساده‌تر باشد، درک آن توسط دیگران و البته خودتان ساده‌تر خواهد بود و خواهید توانست به سادگی با استراتژیتان بدون گم شدن در پیچیدگی‌های فنی فاقد ارزش و معنا ارتباط برقرار کنید.
  • دقیق باشید: بیزینس پلن شما استراتژی شما برای رسیدن به اهداف و ویژن کسب و کارتان است. بنابراین درمورد جداول زمانی، وظایف، بودجه، درآمد و اندازه‌گیری دقیق باشید. هرقدر ساختارمندتر و دقیق‌تر پیش بروید، احتمال به حقیقت پیوستن برنامه ریزی‌ها بیشتر است.
  • دست کم یک نیاز را برطرف کنید: یادتان باشد که بیزینس پلن شما قدمی است برای دست یابی به برنامه‌ی عملیاتیتان تا کسب و کارتان را واقع بینانه شروع کنید. آنچه استراتژی شما باید شناسایی کند تقاضا است. این تقاضا است که به استراتژیتان شکل می‌دهد و تقاضا است که به نوبه‌ی خود حرکت به سمت موفقیت را ممکن می‌سازد. بنابراین تقاضای بازار و نیازی که قرار است برطرف کنید را همیشه در خاطر داشته باشید؛ چرا که بدون وجود نیازی برای برطرف کردن، نیازی به کسب و کار شما هم نیست.
اگر بخش‌های اساسی بیزینس پلن را به درستی نشناسید و ندانید که چه چیزهایی را باید در هر بخش ذکر کنید، اقدام برای تهیه بیزینس پلن کاری بیهوده خواهد بود.

 بیزینس پلن کافی شاپ در یک نگاه

چه چیزی در بیزینس پلن کافی شاپ شما جای دارد و چه چیزی نه؟ در هر حال نمی‌توان بدون وجود یک نقشه‌ی کلی پیش رفت. بخش‌هایی که در زیر درباره‌ی آن‌ها خواهید خواند، بخش‌های ضروری بیزینس پلن شما هستند:

. خلاصه‌ی برنامه اجرایی: این بخش در انتهای کار نوشته می‌شود ولی باید در ابتدای بیزینس پلن آورده شود. این بخش دیدی کلی از تمام پروژه و برنامه‌ی شما به دست می‌دهد و نقاط استراتژیک کار را مشخص می‌کند.

۲. توصیف شرکت یا مجموعه: شامل ماموریت و چشم انداز شما، نمای کلی مجموعه و ساختار قانونی شما است.

۳. محصولات و خدمات: شامل محصول یا خدمتی که برای مشتریان عرضه می‌کنید، دلیل عرضه‌ی این خدمت یا محصول، هزینه‌ی ارائه‌ی این محصول یا خدمت و تحقیق و توسعه‌ای که برای پشتیبانی از آن چه عرضه می‌کنید نیاز است.

۴. بازاریابی: صنعت، بازار هدف، چگونگی رقابت و استراتژی بازاریابی را برای جذب مشتریان را مشخص می‌کند.

۵. عملیات: شامل معرفی محل فیزیکی، تجهیزات و مواد لازم، جزئیات عملیات‌های قابل اجرای دیگر و شرح جریان انجام کارها به صورت روز به روز.

۶. مدیریت: اعضای کلیدی تیم و کارکنان، متخصصان مورد نیاز و برنامه شخصی شما را مشخص می‌کند.

۷. امور مالی: پیش بینی‌های مالی هزینه‌ها و درآمد، زمانی که طول می‌کشد کسب و کار شما به سود دهی برسد و استراتژی بودجه‌ی شما را مشخص می‌کند.

نکته: فهرست و ضمایم را هم فراموش نکنید.

از کجا شروع کنیم؟

فکر کنم مهمترین سوالی که حالا در ذهن خود دارید این است که باید از کجا شروع کرد؟ بهترین کار این است که با بخشی شروع کنید که اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن دارید و به مرور زمان بخش‌های مختلف را پر کنید. در واقع بسیار پیش خواهد آمد که در آن واحد مجبور باشید روی بخش‌های متنوعی کار کنید چرا که به مرور زمان و با انجام تحقیقات بیشتر، اطلاعات جدیدی درمورد هر بخش بدست خواهید آورد.

برای هر بخش از بیزینس پلن کافی شاپ خود یک فولدر جداگانه ایجاد کنید و اطلاعاتی را که در هر بخش کسب کرده‌اید در آن نگهداری کنید.

نکته اساسی این است که بیزینس پلن شما استراتژی عملی شما را مشخص می‌کند بنابراین اگر فکر می‌کنید که یکی از این بخش‌ها در کسب و کار شما جایی ندارد (که تا حد زیادی می‌توان گفت بعید است) آن بخش را فراموش کنید و روی سایر بخش‌ها تمرکز کنید و برنامه را به شکلی که خودتان به آن نیاز دارید تبدیل کنید.

بهتر است به جای این که تمامی اطلاعات را در یک فایل یا حتی یک فولدر مشترک نگهداری کنید، برای هر قسمت یک فولدر جداگانه ایجاد کنید و داده‌ها، نتایج تحقیقات، اطلاعات و ایده‌هایی را که در هر بخش به دست می‌آورید وارد فولدر مخصوص خود کنید. به علاوه برای هر بخش یک فایل متنی هم ایجاد کنید که حاوی پلن شما برای آن بخش است. پس از اینکه کار بر روی هر یک از بخش‌ها به اتمام رسید، پلن آن بخش را وارد فایل اصلی بیزینس پلن کنید تا در نهایت بیزینس پلن کافی شاپ تان کامل شود.

طوفان فکری

 

: اگر گم شده‌اید و هنوز نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، راه انداختن یک طوفان فکری با همکاران و همراهانتان می‌تواند ایده‌ی خوبی برای شروع کار باشد.

اگر هنوز نمی‌دانید از کجا بهتر است شروع کنید و احساس بلاتکلیفی دارید، می‌توانید از یک ورق کاغذ شروع کنید و ایده‌ها و هر آن چه را که درباره‌ی کاری که می‌خواهید انجام دهید می‌دانید را روی آن بنویسید. این کار به افکارتان نظم می‌بخشد و کمک می‌کند بتوانید راحت تر کار بر روی بیزینس پلن را شروع کنید.

یک راه دیگر راه انداختن طوفان فکری است. می‌توانید سوالات زیر را در جمع خود مطرح کنید و با کمک جواب‌هایی که می‌گیرید، اساس کار خود را مشخص کنید.

  • اهداف شخصی شما چیست؟ می‌خواهید رئیس خود باشید؟ پول بیشتری در بیاورید؟ برنامه‌ی کاری منعطف‌تری داشته باشید؟ می‌خواهید با افراد مختلف و متنوعی آشنا شوید و کار کنید یا دلایل دیگر؟ آیا راه اندازی کافی شاپ بهترین راه رسیدن به این اهداف است؟
  • می‌خواهید پس از شش ماه، یک سال یا پنج سال دیگر کجا باشید؟ می‌خواهید کوچک بمانید یا که رشد کنید و شعب مختلفی افتتاح کنید؟ چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدتتان چیست؟
  • دوست دارید مشتریان شما از چه طیفی باشند؟ دانش آموزها، خانواده‌ها، دانشجویان یا مدیران و افراد مهم؟
  • می‌خواهید چه محصول یا خدمتی برای مشتریانتان ارائه دهید؟ آیا قصد دارید سفارشات بیرون بر یا امکان ارسال سفارشات را هم داشته باشید؟ آیا قرار است اکسسوری‌های مربوط به قهوه هم بفروشید؟ چه محصول یا خدمت متمایزی در ذهنتان دارید؟
  • چطور قرار است مشتریان احتمالیتان را از وجود کافی شاپتان آگاه کنید؟
  • چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند؟ چه چیزی شما و محصولتان را از بقیه‌ی جاها متمایز می‌کند؟

با مرور پاسخ‌هایی که از این سوالات گرفته‌اید می‌توانید کم کم شروع به پر کردن بخش‌های مختلف بیزینس پلن کافی شاپتان بکنید اما اگر همچنان به اطلاعات بیشتری درباره‌ی هر بخش نیاز دارید نگران نباشید، به زودی در مورد هر بخش به صورت کامل و جداگانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

2 comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More