بلاگ بامارو

تاثیر صبحانه بر بازدهی افراد: برای صبحانه چه چیزهایی بخوریم؟

تا به حالا فکر کرده‌ایدکه آیا این ادعا که وعده صبحانه مهم‌ترین وعده روزانه است، صحت دارد یا خیر؟ پاسخ ساده است‌! بله. وعده‌ی صبحانه به عنوان اولین وعده غذایی شروع هر روز یک فرد تاثیرات مهمی بر روی او خواهد گذاشت.

تا به حالا فکر کرده‌ایدکه آیا این ادعا که وعده صبحانه مهم‌ترین وعده روزانه است، صحت دارد یا خیر؟ پاسخ ساده است‌! بله. وعده‌ی صبحانه به عنوان اولین وعده غذایی شروع هر روز یک فرد تاثیرات مهمی بر روی او خواهد گذاشت. زمانی که شما در خواب هستید ، فعل و انفعالات زیادی در بدن شما صورت می‌پذیرد و بعد از یک روز طولانی فعالیت فیزیکی و ذهنی، بدن سعی می‌کند در طول مدت زمانی که شما خواب هستید به بازسازی خود بپردازد. اما آیا صبحانه بر بازدهی افراد نیز تاثیر خواهد گذاشت؟

وقتی ما از فاکتورهای مهمی که بر عملکرد و کارایی افراد در محل کارشان صحبت می‌کنیم ، معمولا  به مبحث مواد غذایی ، وعده‌های غذایی روزانه و تاثیر آن بر کارایی به میزان کافی توجه نمی‌شود. برای کسانی که روزانه غرق در ایمیل‌ها ، جلسات و ساعات طولانی کاری هستند، غذا ، بخصوص صبحانه منبع کسب انرژی اصلی آنهاست. باید بدانید که وعده صبحانه بر تمرکز و حافظه‌ی شما در طول روز تاثیر خواهد گذاشت و در حقیقت این دو فاکتور را بهبود می‌بخشد. بدون شک همه‌ی ما در طول روز و زمانی که در حال انجام کارهای خود هستیم بیشتر از همه به همین دو فاکتور نیاز داریم تا وظایف خود را با کیفیت بیشتری انجام دهیم.

تاثیرات وعده‌های غذایی بیش‌تر از تصور ما است. اجازه دهید بگونه‌ای دیگر به مسئله بپردازم .در خیلی از مقالات برای بیان کردن میزان اهمیت وعده غذایی صبحانه، از قیاس اهمیت سوخت برای یک خودرو می‌گویند. اما حقیقت این است فارق از اینکه خودرو شما چه برندی است، با تزریق سوخت به باک آن تقریبا عملکردی یکسانی را در پی خواهد داشت. اما این که چه غذایی مصرف  می‌کنید کاملا فرق خواهد داشت.

 

غذا تاثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی شما دارد.

وعده غذایی صبحانه به دلیل این که اولین وعده غذایی بعد از خواب شبانه می‌باشد، تاثیر بسیاری بر عملکرد شناختی شما خواهد داشت. به همین دلیل حذف این وعده غذایی و یا کم توجهی به آن باعث می‌شود اثرات منفی آن را در طول روز مشاهده کنید.

اما واقعا چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ تقریبا تمام مواد مصرفی که بصورت خوراکی به بدن ما می‌رسد ، توسط بدن تبدیل به گلوکز خواهد شد .گلوکزی که انرژی لازم برای هوشیاری مغز انسان را فراهم می‌کند. زمانی که شما در محل کارتان هستید، فرای اینکه چه شغلی دارید ، نیاز به تمرکز بیشتر خواهید داشت و برای تحقق آن نیاز دارید تا مغزتان فعال‌تر از همیشه باشد. برای همین است که در زمان گرسنگی تمرکز کردن برایتان سخت تر از همیشه خواهد بود. کارمندانی که وعده صبحانه را ندید می‌گیرند معمولا بیشتر از بقیه با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد.

از جمله نتایج تحقیقات بر عادات غذایی کارمندان و تاثیرات آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تحقیقات اخیر نشان از آن دارد که کارمندانی که تغذیه ناسالم دارند نسبت به کسانی که به طور روزانه سبزیجات و میوه مصرف داشته‌اند، ۶۶ درصد بیشتر احتمال دارد تا کاهش بازدهی را تجربه کنند و تاثیر آن را در فعالیت‌های خود مشاهده کنند.
  • در تحقیقی که حدودا ۱۵ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، گزارش شده است که کارمندان با تغذیه نامناسب ۲۱ درصد بیشتر از دیگر کارمندان غیبت‌های مربوط به بیماری داشته اند.

یک رژیم غذایی مناسب با صبحانه شروع می‌شود. وقت آن رسیده که به کارمندانتان و یا حتی خودتان یادآوری کنید، مثل شستن هر روز صبح دندان‌هایتان، وعده صبحانه نیز باید یکی از روتین‌های زندگی شما شود و باید به خوردن آن عادت کنید و خوردن صبحانه باید مانند وظیفه‌ای اجباری در اول روز باشد.

قوانینی که باید بدانید

  • قانون اول:

    چیزی خوردن بهتر از هیچ چیز نخوردن است. بدترین کاری که هر فرد می‌تواند انجام دهد این است که صبح بدون خوردن چیزی سر کار خود حاضر شود. متخصصان تغذیه معتقدند که کسانی که وعده صبحانه را ندید می‌گیرند، در طول روز بیشتر از دیگران علاقه به مصرف چربی و کالری خواهند داشت و فکر می‌کنید نتیجه این روند چیست؟ بعله درست حدس زدید، چاقی و اضافه وزن!

  • قانون دوم:

    مصرف چای و قهوه به همراه یک دونات و یا شیرینی، صبحانه به حساب نمی‌آید پس خودتان را گول نزنید. درست است که به شما انرژی سرخوشانه‌ی سریعی خواهد داد. اما در چند ساعت بعدی حس خواب آلودگی و کسل شدگی را برای شما به همراه خواهد داشت.

به طور کلی بهتر است در وعده صبحانه از غذاهای شیرین دوری کنید. زیرا این مواد غذایی به سرعت قند خون شما را بسیار بالا خواهند برد و به همین سرعت هم انرژی شما از دست می‌رود. بهتر است از گزینه‌های سالم‌تری همچون آب میوه طبیعی استفاده کنید.

چه مواد غذایی برای وعده صبحانه مناسب‌تر است ؟

مواد غذایی با قند پایین، فیبر بالا، شیر با درصد چربی پایین و میوه جات. در حقیقت بهترین گزینه برای صبحانه شما،ترکیبی از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم است.

برای اینکه کارمندانی سرحال و همچنین با بازدهی بالاتری داشته باشید بد نیست به این نکات هم توجه داشته باشید.

  • با شرکت‌های غذایی در مورد گزینه‌های غذایی سالم همکاری کنید.
  • کارمندانتان را در مورد اثرات وعده صبحانه خوب و سالم آگاه کنید.
  • در هفته یک روز در شرکت را به روز صبحانه مجانی اختصاص دهید و از متخصصان تغذیه دعوت کنید تا در مورد نکات مثبت وعده صبحانه صحبت کنند.

نکته آخر اینکه باید بدانید تنها با مصرف صبحانه درست و سالم ، زندگی شما به تعادل نخواهد رسید، اما می تواند اولین قدم و یکی از موثرترین‌ها باشد.

الهه معتمدی

۳ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.