بلاگ بامارو

تغذیه سالم در ماه رمضان

ماه رمضان باوجود سختی روزه داری، زیبایی خاص خود را دارد. زیبایی این ماه را می توان در روزه های کله گنجشکی کودکان، دورهمی های سحرگاهان، انتظار شیرین قبل از افطار، اذان گوش نواز و ربنای روح افزا دید.

ماه رمضان باوجود سختی روزه داری، زیبایی خاص خود را دارد. زیبایی این ماه را می توان در روزه های کله گنجشکی کودکان، دورهمی های سحرگاهان، انتظار شیرین قبل از  افطار، اذان گوش نواز و ربنای روح افزا دید.

این سنت الهی یکی از دوست‌داشتنی ترین سنت ‌های خداوند است. در ماه رمضان ما به مهمانی خداوندی می رویم که همیشه و همه حال مراقب ماست. شاید برای برخی تعجب آور باشد که چرا چنین خدای مهربانی در سی روز از سال که به نام خودش نام گرفته است، انسان را از خوردن و نوشیدن منع می کند. اما خداوند در این ماه دوست دارد تا بنده اش با کم خوردن و همچنین استفاده از تغذیه سالم، آمادگی بیشتری برای راز و نیاز با خودش داشته باشد.

تغذیه در ماه رمضان

همانطور که می دانید تغذیه سالم در ماه رمضان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توجه به تغذیه در این ماه علاوه بر اینکه میزانی از بیماری های گوارشی موجود در بدن را برطرف می کند، به تقویت معده و روده نیز کمک می کند. البته این موضوع تنها به شرطی است که استفاده از مواد غذایی در سحر و افطار به درستی و بر اساس نیاز انجام شود.

توجه به نوع غذایی که خورده می شود و همچنین زمان خوردن آن غذا بسیار مهم است. علاوه بر این تا جای ممکن باید از خوردن و نوشیدن مواد غذایی مضر در این ماه خودداری شود تا سیستم گوارشی عملیات بازسازی خود را به خوبی به سرانجام برساند.

در ادامه سعی می کنیم به نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه رمضان اشاره کنیم.

جدا کردن وعده های افطار و شام

یکی از نکاتی که باید در ماه رمضان به آن توجه کنیم، جداسازی وعده های افطار و شام است. پس از اذان مغرب شما می توانید با آب گرم و یا نوشیدنی های گرم دیگری مثل عرق نسترن‌بیدمشک حرارت دیده، روزه خود را باز کنید. البته خوردن خرما و مواد قندی دیگر نیز به شما کمک می کند تا کمبودهای بدن خود در زمان روزه داری را برطرف کنید.

با باز کردن روزه در ابتدای افطار ممکن است شما به خوردن خوراکی های بیشتر و همچنین مایعات بیشتر وسوسه شوید! خوردن بیش از اندازه نوشیدنی و مواد خوراکی در ابتدای افطار باعث ایجاد برخی مشکلات در سیستم گوارشی می شود. بهتر است کمی صبوری به خرج دهید و بعد از ۳۰ تا ۵۰ دقیقه اقدام به خوردن مواد بیشتر کنید. این یکی از اصول مهم تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان است که باید آن را رعایت کنید.

مایعات مصرف کنید

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در زمان روزه داری با آن مواجه می شوند، عدم توجه به مصرف مایعات است. البته همانطوری که گفتیم بهتر است بلافاصله بعد از افطار از خوردن و نوشیدن بیش از اندازه خودداری کنید؛ اما مدتی بعد از گذشت افطار و قبل یا بعد از خوردن وعده شام، از نوشیدن انواع مایعات مفید غافل نشوید.

در طول مدت روزه داری به ویژه در فصول گرم، آب بدن کم شده و در نتیجه بدن نیازمند آب می شود. مصرف آب و یا نوشیدنی های مختلف در زمان افطار تا سحر به شما کمک می کند تا میزان آب مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. علاوه بر این اگر مایعات کافی به بدن شما برسد، می توانید روزه روز بعد خود را با مشکل کمتری سپری کنید.

بسیاری از سر دردها در ماه رمضان به علت کمبود میزان آب موجود در بدن است. در اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان، اهمیت نوشیدن مایعات مختلف از بسیاری از نکات دیگر مهم تر است. تهیه بسیاری از نوشیدنی ها در ماه مبارک رمضان ساده است؛ اما برای تهیه برخی از نوشیدنی ها ممکن است با صف های طولانی مواجه شوید. تهیه بسیاری از نوشیدنی ها در ماه مبارک رمضان ساده است؛ اما برای تهیه برخی از نوشیدنی ها ممکن است با صف های طولانی مواجه شوید.  سایت بامارو می تواند در سفارش نوشیدنی از کافه های نزدیک به شما راهگشا باشد. شما با استفاده از این سایت وقت کمتری از ماه مبارک رمضان را در انتظار دریافت انواع نوشیدنی ها از کافه های مورد نظر خود سپری خواهید کرد. فرقی نمی کند در چه زمانی بخواهید از کافه های اطراف خود خرید کنید، بامارو برای سفارش انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها آماده است و شما میتوانید، از صبح تا ۵ بعد از ظهر از بامارو سفارش دهید

میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگذارید

یکی از نکاتی که اصولاً افراد روزه دار رعایت نمی کنند، مصرف میوه و سبزی است. در این ماه باید سعی کنید میوه و سبزی تازه مصرف کنید. سبزی های مختلف با نگهداری آب درون بدن در مدت روزه داری به بالا نگهداشتن سطح مایعات کمک کرده و روزه داری را برای افراد روزه دار ساده تر می کنند. همچنین مصرف میوه و سبزی باعث می شوند تا میزان ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن در این ماه تأمین گردد.

البته با توجه به فاصله زمانی کوتاهی که بین سحر تا افطار وجود دارد، اصولاً برخی افراد روزه دار فراموش می کنند که همانند سابق از میوه و سبزی استفاده کنند. اهمیت دادن به مصرف میوه و سبزی در ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین اصول تغذیه سالم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بعد از خوردن سحری نخوابید

اگر می خواهید بدنی سالم داشته باشید، بهتر است بعد از خوردن سحری نخوابید. با توجه به اینکه عموماً در وعده سحری غذای بسیار زیادی میل می شود و آب نسبتاً قابل توجهی نوشیده می شود، خوابیدن بلافاصله بعد از سحری ممکن است آسیب هایی را به بدن وارد کند.

بهتر است در این ماه زیبا بعد از میل کردن سحری، به راز و نیاز با خداوند بپردازید و از این ماه نهایت استفاده را ببرید.

سخن پایانی

توجه به برنامه غذایی و تغذیه سالم در ماه رمضان بسیار مهم است. همچنین توجه به حفظ مایعات بدن در زمان روزه داری اهمیت فراوانی دارد. در نتیجه باید با تغذیه سالم و رساندن آب و مایعات کافی به بدن، ماه رمضان را به ماه سرزندگی و نشاط جسمانی در کنار بهره‌های معنوی تبدیل کنیم.

۱۳ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.