بلاگ بامارو

داستان کافه شما چیست؟ آیا می‌خواهید داستان‌تان در ذهن‌ها ماندگار شود؟

تمامی کسب و کارها باید برای چند سوال اساسی جوابی قانع کننده داشته باشند. در ابتدا باید بدانند که قرار است در چه حوزه‌ای قرار است فعالیت کنند؟ دوم اینکه آیا این فعالیت آن‌ها منجر به درآمد زایی می‌شود؟ و سوم اینکه آیا این کسب درآمد آن‌ها پایدار خواهد بود یا موقتی است؟ از شرکت‌های بزرگ دنیا گرفته تا استارت‌آپ‌هایی که قرار است تازه کار خود را آغاز کنند این سوالات از قسمت‌های مهم مدیریتی هر کسب و کاری است. چه شما صاحب یک کافه باشید و چه مدیر عامل یک شرکت زنجیره‌ای فرقی نمی‌کند، باید داستانی برای گفتن داشته باشید. اینکه چطور شد که در حوزه‌ی فعلی فعالیت می‌کنید و چطور به این فکر افتادید، از کجا شروع کرده‌اید و قرار است به کجا برسید! در اینجا بیشتر به کافه‌ها اشاره می‌کنم.

بر طبق گفته‌ی جوان ماگرتا هر کسب و کاری در ذات خود یک داستان دارد. داستانی که شرح می‌‌دهد این کسب و کار چگونه فعالیت می‌کند و چه نیازی را برای مشتریان رفع می‌کند. در واقع این داستان و پیشینه شما است که باعث می‌شود در ذهن مشتریان خود ماندگار بمانید و همچنین این داستان است که در ذهن مدیران یک کسب و کار و مشتریان آن‌ها به مجموعه فعالیت‌های آن‌ها معنا می‌دهد. پس همه‌ی این‌ها به این نکته اشاره دارد که حرفی برای گفتن داشته باشید و داستان سرای ماهری باشید.

در دنیای کسب و کار اصطلاحی وجود دارد به اسم Vision and Mission که در واقع منظور همان دورنما و اهداف هر کسب و کاری است. اما اهمیت این موضوع در چیست؟ و چرا هر کسب و کاری باید به این موضوع به اندازه کافی و شاید هم افراطی توجه کند؟

اهمیت داستان کافه شما

مسیر کلی کسب و کارتان را مشخص می‌کند

تمامی این کسب و کارها از این بیانیه استفاده می‌کنند تا چرایی وجود داشتن خود را پاسخ دهند و برای مشتریان خود و عموم این موضوع را شفاف کنند که چرا کلنگ کار را زده‌اند؟ این داستان شماست که کارکنان شما را در مسیر درست کاری قرار می‌دهد. از طرفی این مسیر شماست نه هدف شما و مقصد را تعیین می‌کند.

بر روی آینده کسب و کارتان تمرکز می‌کند

بسیاری از مردم این داستان را به عنوان چشم اندازی فرض می‌کنند که جدا از ماموریت یک کسب و کار است. در واقع چشم اندازی به آینده. اینکه شما در ۱ سال آینده در چه جایگاه و سطحی هستید؟ در واقع این داستان شماست که مشخص می‌کند فعالیت‌های امروز شما در چه تاثیری بر آینده شما خواهد داشت.

چهار چوبی برای تصمیم‌گیری

این داستان کافه شماست که باعث می‌شود شما دیدگاه روشنی نسبت به وظایف و تصمیمات خود داشته باشید و در یک کسب و کار هیچ چیز با ارزش‌تر از مسیر معین و مشخص نیست! داستان کافه شما را می‌توان به چرخی برای اتومبیل، قطب نمایی برای مسافر و نقشه‌ای برای یک گردشگر توصیف کرد. این‌ها مثال‌هایی هستند که اهمیت این قضیه را به روشنی بیان می‌کنند.

قالب بندی و ساختارسازی

زمانی که شما نیروی کار جدیدی را استخدام می‌کنید این موضوع دارای اهمیت بسیاری است که منابع انسانی شما درک درستی از کسب و کار شما داشته باشند و متوجه باشند که در چه حوزه‌ای در حال فعالیت هستند و اینکه شما کار خود را از کجاها شروع کرده‌اید. داستان شما باعث می‌شود رابطه‌ی خوبی میان شما، کارکنانتان و مشتریانتان برقرار شود. همچنین کارایی و بهره‌وری کارکنان شما بیشتر خواهد شد.

تغییر و تحول

بسیاری از ما در مقابل تغییر و تحول از خودمان مقاومت نشان می‌دهیم زیرا تصور می‌کنیم که ریسک کردن کار خطرناکی است و این کار ما نتیجه مثبتی نخواهد داشت و از کنترل خارج خواهیم شد. اما اگر شما مسیر و داستانی شفاف در اختیار داشته باشید بهتر پذیرای تغییرات خواهید بود. همچنین درک بهتری از تاثیر کار خود بر موفقیت جایی که کار می‌کنید خواهید داشت. این موضوع رفته رفته مانند یک فرهنگ سازمانی جا افتاده خواهد شد.

کشف نشده‌ها

تمامی کسب و کارها به یک استراتژی برای کسب و کار خود نیازمند هستند. اما این استراتژی‌ها باید خاص باشند و فقط در خلاء نباید به آن‌ها فکر کنید. از همه مهمتر نباید به ایده‌های تکراری و ایده‌ی رقبای خود تجاوز کنید. خلاق باشید. البته مدیران عاقل داستان کسب و کار خود را موثر و مفید خواهند ساخت.

این داستان کافه شما است که خیلی از سوالات و ابهامات را رفع خواهد کرد و شما را به دیگران معرفی می‌کند. پس سعی کنید شفاف باشید! هم برای خودتان و هم برای دیگران.

دیگران چگونه این کار را کرده‌اند؟

داستان استارباکس

بی‌شک استارباکس قدرتمندترین کسب وکار در زمینه‌ی کافه و قهوه است. آن‌ها نه تنها داستان بلکه تاریخچه‌ای طولانی، اهدافی مشخص و مسیری کاملا واضح دارند.

داستان آن‌ها این‌گونه شروع می‌شود، اولین استارباکس در ۳۱ مارس ۱۹۷۱ توسط سه شریکی که دانشجویان دانشگاه سانفرانسیسکو بودند، تاسیس شد. جری بالدوین معلم زبان، زیو سیگل معلم تاریخ و گوردون بوکر که نویسنده بود. آن‌ها با هدف ارائه‌ی اولین و مطبوع‌ترین قهوه در جهان وارد عرصه شدند.

به خاطر داشته باشید که داستان کافه شما تاریخچه‌ای از فعالیت‌های شما نیست، بلکه دلیل وجودی کافه شما، ارزشی که به جامعه اضافه کرده‌اید و عشقی که به کارتان دارید، است.

می‌توانید داستان استارباکس را به صورت کامل در این مطلب از دگاردین بخوانید.

داستان timhortons

تیم‌هورتونز یک کافه یا کافی‌شاپ نیست، بلکه تولیدکننده‌ی قهوه است. با این حال، آن‌ها یکی از جذاب‌ترین داستان‌ها را دارند و در وب‌سایت خود لندینگ پیچی را صرفا برای این منظور طراحی کرده‌اند.

داستان آن‌ها با این جمله شروع می‌شود، ما افتخار می‌کنیم که محبوب‌ترین قهوه‌ی کانادا را تولید می‌کنیم.

شما می‌توانید داستان کامل آن‌ها را از این وب‌سایت دنبال کنید.

CLOSE TO THE ROM, TORONTO, ONTARIO, CANADA – 2013/11/17: Tim Horton float in celebration of the 109th edition of the Santa Claus Parade. More than a half million people attend the parade every year. (Photo by Roberto Machado Noa/LightRocket via Getty Images)

الهه معتمدی

۲ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.