بلاگ بامارو

راهکارهایی جهت غلبه برگرفتار شدن در دام خستگی روزانه و کاهش بازدهی در محل کار

شما هم جز افرادی هستید که اغلب در طی روز احساس خستگی می‌کنید؟ روز شما هم عموما با انرژی پایین آغاز می‌شود؟ و در نهایت، در پایان یک روز کاری کاملا کوفته و گرفته‌اید؟ اگر که جواب شما به این سوالات “بعله” است پس همین الان باید دست به کار شوید!

  • یکی از شایع‌ترین دلایل خستگی، کوفتگی و کج خلقی شما در طی روز و در محل کار، داشتن رژیم نامناسب غذایی است. با توجه به یک روال کاری روتین و همیشگی اکثر افراد شاغل اهمیت رژیم غذایی و تاثیر مستقیم آن بر سلامت خود را نادیده می‌گیرند. و اکثر روزهای این دسته از افراد به دلیل نداشتن زمان کافی و یک برنامه‌ی زمانی صحیح، بدون صبحانه شروع شده! و در زمان ناهار هم غذایی کاملا ناسالم میل می‌کنند که سطح انرژی آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. قبول کنید رژیم اکثر ما فاقد سبزیجات به میزان مناسب است، در رژیم غذایی ما لبنیات به خصوص شیر جایی ندارد، برعکس هرم غذایی ما مملو از خوراکی‌های قندی و کربوهیدرات‌ها است.

در نتیجه‌ی همین عوامل در اوقات روز به خصوص در ساعات کاری احساس خستگی مفرط می‌کنیم و حتی بلافاصله بعد از بیدار شدن هم خسته‌ایم، که این جای تعجب دارد! عادات اشتباه غذایی نه تنها تاثیر مستقیمی بر سطح انرژی ما دارند، بلکه باعث بروز انواع مختلف بیماری‌ها در بدن ما می‌شوند. و به علت پیشروی سن، شور و اشتیاق نسبت به کار هم کم شده و بهره‌وری ما رفته رفته کاهش می‌یابد، که نتیجه‌های جبران ناپذیری برای کسب و کارمان را به دنبال دارد. این خبری نیست که باعث خوشحالی شود! اما نکته‌ی مهمی که قابل ذکر است این است که منطقی نیست به دلیل توجه نکردن به هرم غذایی و رژیم غذایی خود کاملا سلامتی خود را از دست بدهیم و میزبان انواع بیماری‌ها شویم. بدون شک هیچ یک از ما نمی‌توانیم با این روند سازش کنیم، که منجر به عملکرد پایین در محیط کاری می‌شود. همه‌ی این‌ها به کنار، نکته‌ی جالب دیگر این است که با توجه به اینکه همه‌ی ما عواقب رژیم غذایی نامناسب را می‌دانیم، اما به دلیل مشغله‌ی کاری و حجم زیاد ساعات کاری فرصتی برای یک تغییر اساسی را نداریم، اما هیچ کاری نشدنی نیست. اگر که تمایل به تغییر این روند دارید و قصد دارید بهترینِ خود را در محل کارتان ارائه دهید، همین الان اولین قدم‌های خود را بردارید، و اولین قدم چیزی نیست به جز تغییر الگوی غذایی شما، که کل ماجرا را برای شما تغییر می‌دهد، مطمئن باشید. در اینجا با هم عادات غذایی ساده‌ای را دنبال می‌کنیم که به کلی روند روز شما را تغییر داده و در طی ساعات کاری انرژی شما را در بالاترین سطح نگه می‌دارد.

با آغوش باز پذیرای صبحانه باشید

بدون شک صبح زمانی است که اکثر ما در حال مجادله با خود درونی‌مان هستیم، سر موضوع صبحانه یا خواب! بیشتر ما ترجیح می‌دهیم کمی بیشتر استراحت کنیم تا اینکه زودتر بیدار شویم و برای خودمان صبحانه آماده کنیم، بیایید صادق باشیم، همین طور است؟ (جواب من مثبت است) و دلبستگی به استراحت بیشتر و به موقع سر کار رسیدن دلیل اصلی چشم‌ پوشی از وعده صبحانه است.

 اما بدون شک همان طور که همیشه در همه‌ی رسانه‌ها شنیده‌ایم و دیده‌ایم صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است. اگر بخواهیم به واژه‌ی صبحانه در فرهنگ لغت انگلیسی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که این وعده اهمیتش کاملا در معنای خود کلمه قرار گرفته است(break+fast) در واقع به خوردن یک ناشتایی برای رفع گرسنگی ناشی از ساعات شب اشاره می‌کند.

جالب است؟ اما صبحانه‌ی کامل چه صبحانه‌ای است؟ یک صبحانه‌ی کامل حاوی کربوهیدرات‌ها مانند، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، و دانه‌های حاوی فیبر و مواد غذایی پروتئین‌دار می‌شود که به شما کمک می‌کنند روز خود را آغاز کنید و انرژی لازم برای فعالیت روزانه را داشته باشید. پس فراموش نکنید فردا قبل از اینکه به محل کارتان بروید حتما برای میل کردن صبحانه زمان بگذارید.

همیشه همراه خود بطری آب داشته باشید

اگر در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید میزان گرسنگی شما به اندازه‌ی چشمگیری کاهش پیدا کرده، انرژی شما ذخیره شده و سیستم گوارشی‌تان به خوبی کار خودش را انجام می‌دهد. اما حواستان باشد که در میان وعده‌های غذایی آب مصرف نکنید! چرا؟

 به این علت که پیشنهاد می‌شود ۲۰ دقیقه قبل از صرف غذا یا ۱ ساعت بعد از صرف غذا آب بنوشید، این قضیه به سیستم گوارشی شما کمک شایانی می‌کند و باعث بروز اختلال در آن نشده. پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز همراه خود یک بطری آب به محل کارتان ببرید و در طی روز آب بنوشید، اگر هم که ممکن است این قضیه را فراموش کنید، بهترین کار این است که یک اپلیکیشن یادآوری کننده(Reminder)  دانلود کنید تا در فواصل معینی نوشیدن آب را به شما یادآوری کند!

میوه به جای تنقلات:

به یاد داشته باشید که هله هوله فقط باعث پر شدن فضای شکم شما شده و احساس لذت آن لحظه‌ای است و هیچ مواد مغذی و مفیدی را به بدن و مغز شما منتقل نخواهد کرد. اگر جز افرادی هستید که بیشتر زمان خود را در محل کارشان می‌گذرانند و در این بین زمان زیادی را برای پیدا کردن تنقلات و میان‌وعده در دفتر کارشان صرف می‌کنند، باید به شما بگویم که هرچه زودتر این عادت خود را ترک کنید!

 فراموش نکنید غذاهایی حاوی قند و شکر فراوان و چربی اشباع شده به هیچ عنوان ارزش غذایی ندارند. این دست از خوراکی‌ها در ابتدا به شما احساس سیری کامل را منتقل می‌کنند اما در نهایت چیزی که نصیب شما می‌شود احساس کسلی و خستگی است. بهترین ایده این است که میان‌وعده‌های کم ارزش خود را با انواع میوه و سالاد جایگزین کنید، حتما همراه خود ظرفی از سالاد و میوه به محل کارتان ببرید تا دلیلی برای رفتن به سمت تنقلات را نداشته باشید، این کار نه تنها باعث می‌شود کالری کمتری جذب بدنتان شود بلکه باعث شده پول کمتری هم برای هله هوله دور بریزید!

به مقدار مناسب کافئین مصرف کنید(و در انتخاب مواد کافئین‌دار وسواس داشته باشید)

اکثر افراد شاغل به شدت وابسته به کافئین هستند، و در طول روز توجهی به مقدار کافئین مصرفی خود ندارند، کافئین هم دقیقا مشابه به خوراکی‌های قندی عمل می‌کند، یعنی در ابتدا انرژی شما را به شدت افزایش می‌دهد و ناگهان شما با زوال سطح انرژی مواجه می‌شوید. بهترین راه حل برای شمایی که نمی‌توانید کافئین را به طور کامل کنار بگذارید این است که در میزان مصرف آن محتاط باشید و در طول روز مقدار کمتری از آن، برای مثال یک فنجان کوچک، مصرف کنید.

وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید

یکی دیگر از راه حل‌های پیشنهادی این است که وعده‌های غذایی خود را تقسیم کنید. بیشتر افراد در زمان صرف صبحانه و ناهار خود به شدت افراط می‌کنند که این کار احساس سیری زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد، و سپس چند ساعتی هیچ چیزی نمی‌خورند، این کار آشکارترین دلیل از بین رفتن انرژی در طی روز است. پس اگر که می‌خواهید در طول روز فعال‌تر باشید و مشتاقانه به کارهای خود رسیدگی کنید بهتر است به جای وعده‌های غذایی کم با حجم زیادی از غذا، وعده‌های غذایی بیشتر با میزان غذای کمتری را انتخاب کنید.

قبل از ساعت ۸ شام بخورید

بعله، مدت‌ها است که پیشنهاد می‌شود قبل از ساعت ۸ شام سبکی میل کنید. این کار به بدن و سیستم گوارشی شما قبل از اینکه به رختخواب بروید زمان لازم برای هضم غذا را می‌دهد. همچنین صرف شام در ساعتی معین از بروز اضافه وزن هم جلوگیری کرده و حتی باعث می‌شود شما خواب راحتی هم داشته باشید.

در انتخاب غذا در مهمانی‌ها با دقت عمل کنید

مهمانی‌ها و جشن‌ها در محل کار زمان مناسبی هستند تا کمی به خودتان استراحت بدهید، اما بیشتر افراد در این مناسبت‌ها بیشتر از گذشته در غذا خوردن افراط می‌کنند، و این حجم زیاد غذا و نوشیدنی آسیب جبران ناپذیری را به سیستم گوارشی آن‌ها وارد می‌کند. پس زمانی که همراه همکاران خود غذا صرف می‌کنید یا در مهمانی هستید در انتخاب‌های خود دقت کنید، به این نکته توجه کنید که علاوه بر غذایی که میل می‌کنید مقدار آن هم در نظر بگیرید.

پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم همیشه برای هر فردی یک چالش محسوب شده، چالش بزرگتر این است که با انرژی کم حجم کاری زیادی را تحمل کنید، پس عاقلانه غذای خود را انتخاب کنید.

 

الهه معتمدی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.