این جمله که “زندگی کارمندی زندگی یکنواختی است” طرفداران خاص و بیشمار خودش را دارد، اما من از دل یک زندگی کارمندی میخواهم بگویم اگر کسبوکارها برنامه صبحانه شرکتی بگذارند زندگی کارمندی میتواند به کام کسبوکارها و کارمندها بسیار شیرین باشد.
در شرکتهای دولتی، بنا به فراخور تقویمی و فعالیت مدیران بدنه از فعالیتی حداقلی برخوردار است. در مورد مجموعههای نوپا و استارتاپی می توان با قطعیت بالاتری گفت که آنقدرها رفتار تکرار شوندهای وجود ندارد. پس چه چیزی زندگی کارمندی را ملالآور میکند؟
علوم شناختی وسط سفره صبحانه شرکتی!
جواب اینکه چرا زندگی کارمندی ملال آور است را شاید نتوان به راحتی داد ولی می توان به این سوال جواب داد که کسبوکارها چه کاری انجام میدهند که زندگی کارمندی ملال آور به نظر میرسد. دوست دارم از منظر علوم شناختی یا همان Cognitive Science به این سوال پاسخ بدهم.
علوم شناختی می خواهد به ما کمک کند تا بدانیم انسان در مواجه با پدیدههای اطرافش، چطور توجه، حافظه، استدلال و فکر خود را به کار میگیرد تا تصمیم بگیرد و به اظهار نظر در مورد موضوعات بپردازد.
در علوم شناختی Cognitive Science ثابت شده است که مهم نیست چه عملی انجام شده است، آن چیزی که اهمیت دارد perception فرد یا ادراک فرد نسبت به رفتاری است که میبیند.
تا اینجا تا حدودی با علوم شناختی Cognitive Science آشنا شدهاید، بیایید برگردیم به سوال خودمان، کسبوکارها چه کاری انجام میدهند که ما نسبت به زندگی کارمندی احساس تکرار بکنیم؟ پاسخ به این سوال این است. هیچ! کسبوکارها در واقع کاری نمیکنند و ما “تصور تکرار” برایمان به وجود میآید.
آنچیزی که زندگی کارمندی را تکراری و یکنواخت میکند، رفتارهای تکراری است. پروسه رفتوبرگشت به خانه، بیدار شدن صبحگاهی و وعده ناهار تنها رفتارهای تکراری است.
بین کارمندها، دردناکترین و سختترین رفتار تکراری، بیدار شدن صبحگاهی است، در تحقیق که یکی از اساتید دانشگاه ماساچوست بر روی شرکتهای زیر پنجاه نفر انجام داده بود سختترین بخش کار کردن در بین دو هزار نفر بیدار شدن است. او با تغییر ساعت شروع به این نتیجه رسیده بود که تغییر ساعت کاری از ساعت دقیق به یک ساعت شناور با بازه دو ساعته بهرهوری را تا سی درصد افزایش میدهد.
خب کسبوکارها نمیتوانند به کارکنان خود بگویند که شما بخوابید ما برایتان حقوق واریز میکنیم. پس شاید بپرسید راه چاره چیست؟
در ادامه همان تحقیق آمده است که ایجاد مراسم صبحگاهی در شرکت سبب افزایش بیست درصدی عملکردی و اثربخشی کارکنان شده است.
راه این است که به تکراریترین رفتار یک کارمند یعنی همان بیدار شدن و به موقع سرکار رسیدن با روی خوش جواب داده شود و چه چیزی بهتر از صبحانه شرکتی!
صبحانه شرکتی چیست؟
صبحانه شرکتی مراسمی میتواند باشد که کارکنان اولین نقطه تماس با کار، برایشان شیرینترین نقطه تماس باشد.
چهار فایده صبحانه شرکتی
در اینجا میخواهم چهار فایده صبحانه شرکتی را ذکر کنم، رویدادی که تصور ما یا همان perception را نسبت به زندگی کارمندی عوض میکند.
- وقتی شرکت این پالس را به کارمند خود میفرستد که ما برایت مهیا شدهایم، کارمندها در یک بده و بستان عاطفی اهمیت و تمرکز بیشتری برای کسبوکار قائل میشوند. این رویه به تدریج کار کردن را از وظیفه تبدیل به کارکردن به خاطر احترام تبدیل میکند.
- از نظر بدنی وقتی کارمند قند صبحگاهی را دریافت می کند فعالیتهای بدنی و ذهنی وی بهتر میشود و عملکرد او بهبود مییابد. مطلب تاثیر صبحانه بر بازدهی افراد را از دست ندهید.
- این روزها اگر فرد کارمند صبح خود را با شبکههای اجتماعی شروع کند قطعا به جز انرژی منفی هیچ چیزی دریافت نمیکند. حال به جای این انرژیهای منفی صحنهای مجسم کنید کارمندها با شوخی های صبحگاهی همدیگر را به خنده میاندازند.
- این مراسم یخشکن خوبی برای خواب است. با این مراسم صدا و جوشش به کارمندها تزریق میشود که ماحصل آن قطعا گفتگوی بیشتر بین کارمندان شرکت است. تجربهی شرکت pitoval که یک شرکت شتابدهنده است از اهمیت صبحانه دست جمعی در شرکتها را قبلا برایتان نوشتهایم.
دیر یا زود مدیران منابع انسانی و مسئولین کسبوکارها باید به اهمیت رویداد صبحگاهی در شرکت اهمیت نشان بدهند و پویایی را به مجموعههای خود تزریق کنند در غیر این صورت ملال همه فضای کسبوکارشان را خواهد پوشاند.
خیلی عالی بود
ممنون بابت سایت عالیتون
باز هم مطالب وبسایت شمارو پیگیری و استفاده خواهم کرد
مقاله جذابی بود ..
عالی بود ، نکات بسیار ارزنده ای داشت
محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست
خوندن این مقاله خالی از لطف نیست
اغلب شرکت ها تایم صبحانه رو حذف کردن
تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید
خیلی خوبه تایمی برای صرف صبحانه یا چای در شرکت باشه
ما قبلا تایم صبحانه داشتیم ولی برداشتن ):
صبحانه واقعا یه وعده غذایی خیلی مهمه