بلاگ بامارو
صبحانه شرکتی و نشاط صبح‎گاهی

زندگی کارمندی و صبحانه شرکتی

این جمله که “زندگی کارمندی زندگی یکنواختی است” طرفداران خاص و بی‎شمار خودش را دارد، اما من از دل یک زندگی کارمندی می‎خواهم بگویم اگر کسب‎و‎کارها برنامه صبحانه شرکتی بگذارند زندگی کارمندی می‎تواند به کام کسب‎و‎کارها و کارمند‎ها بسیار شیرین باشد.

در شرکت‎های دولتی، بنا به فراخور تقویمی و فعالیت مدیران بدنه از فعالیتی حداقلی برخوردار است. در مورد مجموعه‎های نوپا و استارتاپی می توان با قطعیت بالاتری گفت که آنقدر‎ها رفتار تکرار شونده‎ای وجود ندارد. پس چه چیزی زندگی کارمندی را ملال‎آور می‎کند؟

صبحانه شرکتی و نشاط صبح‎گاهی

علوم شناختی وسط سفره صبحانه شرکتی!

جواب اینکه چرا زندگی کارمندی ملال آور است را شاید نتوان به راحتی داد ولی می توان به این سوال جواب داد که کسب‎و‎کارها چه کاری انجام می‎دهند که زندگی کارمندی ملال آور به نظر می‎رسد. دوست دارم از منظر علوم شناختی یا همان Cognitive Science به این سوال پاسخ بدهم.
علوم شناختی می خواهد به ما کمک کند تا بدانیم انسان در مواجه با پدیده‎های اطرافش، چطور توجه، حافظه، استدلال و فکر خود را به کار می‎گیرد تا تصمیم بگیرد و به اظهار نظر در مورد موضوعات بپردازد.

در علوم شناختی Cognitive Science ثابت شده است که مهم نیست چه عملی انجام شده است، آن چیزی که اهمیت دارد perception فرد یا ادراک فرد نسبت به رفتاری است که می‎بیند.

تا اینجا تا حدودی با علوم شناختی Cognitive Science آشنا شده‎اید، بیایید برگردیم به سوال خودمان، کسب‎و‎کارها چه کاری انجام می‎دهند که ما نسبت به زندگی کارمندی احساس تکرار بکنیم؟ پاسخ به این سوال این است. هیچ! کسب‎و‎کارها در واقع کاری نمی‎کنند و ما “تصور تکرار” برایمان به وجود می‎آید.
آن‎چیزی که زندگی کارمندی را تکراری و یکنواخت می‎کند، رفتارهای تکراری است. پروسه رفت‎و‎برگشت به خانه، بیدار شدن صبح‎گاهی و وعده ناهار تنها رفتارهای تکراری است.

بین کارمند‎ها، دردناک‎ترین و سخت‎ترین رفتار تکراری، بیدار شدن صبح‎گاهی است، در تحقیق که یکی از اساتید دانشگاه ماساچوست بر روی شرکت‎های زیر پنجاه نفر انجام داده بود سخت‎ترین بخش کار کردن در بین دو هزار نفر بیدار شدن است. او با تغییر ساعت شروع به این نتیجه رسیده بود که تغییر ساعت کاری از ساعت دقیق به یک ساعت شناور با بازه دو ساعته بهره‎وری را تا سی درصد افزایش می‎دهد.
خب کسب‎و‎کارها نمی‎توانند به کارکنان خود بگویند که شما بخوابید ما برایتان حقوق واریز می‎کنیم. پس شاید بپرسید راه چاره چیست؟
در ادامه همان تحقیق آمده است که ایجاد مراسم صبح‎گاهی در شرکت سبب افزایش بیست درصدی عملکردی و اثربخشی کارکنان شده است.

راه این است که به تکراری‎ترین رفتار یک کارمند یعنی همان بیدار شدن و به موقع سرکار رسیدن با روی خوش جواب داده شود و چه چیزی بهتر از صبحانه شرکتی!

لزوم صبحانه خوردن

صبحانه شرکتی چیست؟

صبحانه شرکتی مراسمی می‎تواند باشد که کارکنان اولین نقطه تماس با کار، برایشان شیرین‎ترین نقطه تماس باشد.

چهار فایده صبحانه شرکتی

در اینجا می‎خواهم چهار فایده صبحانه شرکتی را ذکر کنم، رویدادی که تصور ما یا همان perception را نسبت به زندگی کارمندی عوض می‎کند.

  1. وقتی شرکت این پالس را به کارمند خود می‎فرستد که ما برایت مهیا شده‎ایم، کارمند‎ها در یک بده و بستان عاطفی اهمیت و تمرکز بیشتری برای کسب‎و‎کار قائل می‎شوند. این رویه به تدریج کار کردن را از وظیفه تبدیل به کارکردن به خاطر احترام تبدیل می‎کند.
  2. از نظر بدنی وقتی کارمند قند صبح‎گاهی را دریافت می کند فعالیت‎های بدنی و ذهنی وی بهتر می‎شود و عملکرد او بهبود می‎یابد. مطلب تاثیر صبحانه بر بازدهی افراد را از دست ندهید.
  3. این روزها اگر فرد کارمند صبح خود را با شبکه‎های اجتماعی شروع کند قطعا به جز انرژی منفی هیچ چیزی دریافت نمی‎کند. حال به جای این انرژی‎های منفی صحنه‎ای مجسم کنید کارمندها با شوخی های صبح‎گاهی همدیگر را به خنده می‎اندازند.
  4. این مراسم یخ‎شکن خوبی برای خواب است. با این مراسم صدا و جوشش به کارمند‎ها تزریق می‎شود که ماحصل آن قطعا گفتگوی بیشتر بین کارمندان شرکت است. تجربه‎ی شرکت pitoval که یک شرکت شتاب‎دهنده است از اهمیت صبحانه دست جمعی در شرکت‎ها را قبلا برایتان نوشته‎ایم.

دیر یا زود مدیران منابع انسانی و مسئولین کسب‎و‎کارها باید به اهمیت رویداد صبح‎گاهی در شرکت اهمیت نشان بدهند و پویایی را به مجموعه‎های خود تزریق کنند در غیر این صورت ملال همه فضای کسب‎و‎کارشان را خواهد پوشاند.

سپیده هراتی

۱۱ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.