بلاگ بامارو

چرا و چگونه شبکه‌سازی داخلی را به سازمان خود بیاوریم؟

شبکه‌سازی مسیری است که در طول آن، شخصیت و درک متقابل، مرزهای حرفه‌ای را نرم می‌کند و به کارکنان این فرصت را می‌دهد تا به دنبال توصیه و مشاوره باشند، از ایده‌های‌ جدید بهره ببرند، خارج از قالب رسمی با هم ارتباط داشته باشند و از یکدیگر یاد بگیرند.

با شنیدن کلمه‌ی شبکه‌سازی، شاید اولین چیزی که به ذهن شما برسد، لینکدین، انجمن‌های تخصصی، ملاقات‌ها و کنفرانس‌ها باشد. اکثر افراد بر این باورند که مفیدترین و مؤثرترین نوع از شبکه‌سازی، خارج از دفتر‌ و محیط کارشان اتفاق می‌افتد. با این حال، اگر در یک سازمان، کارمندان واقعاً به دنبال این باشند که در سازمان خود رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت کنند، باید قبل از هر چیز به طور کامل با همکاران‌شان ارتباط برقرار کنند. حتی اگر شغل کارمندان یک سازمان به گونه‌ای باشد که نیاز نداشته باشند تا با افرادی خارج از تیم‌شان همکاری کنند، باز هم برقراری ارتباط با همکاران دیگر که در سطح‌های مختلف و بخش‌های متفاوت سازمان فعالیت می‌کنند، می‌تواند برگ برنده‌ای برای میزان موفقیت آن‌ها در کار فعلی‌شان و فرصت‌هایی که در داخل سازمان منتظر آن‌هاست باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که روابط اجتماعی، حتی اگر ضعیف و سطحی باشند، در پیدا کردن شغل جدید و یا پیشرفت و ترقی در یک حرفه، بسیار مهم و مؤثر هستند. شبکه‌سازی داخلی به ویژه برای کسانی که در برقراری ارتباط با افرادی که نمی‌شناسند، راحت نیستند و مشکل دارند بسیار مفید است.در اصل، شبکه‌سازی داخلی برای آن‌ها به منزله تمرین برای شبکه‌سازی در مقیاس بزرگ‌تر می‌باشد.

شبکه‌سازی مسیری است که در طول آن، شخصیت و درک متقابل، مرزهای حرفه‌ای را نرم می‌کند و به کارکنان این فرصت را می‌دهد تا به دنبال توصیه و مشاوره باشند، از ایده‌های‌ جدید بهره ببرند، خارج از قالب رسمی با هم ارتباط داشته باشند و از یکدیگر یاد بگیرند. شبکه‌سازی داخلی و خارجی هر دو برای پیشرفت حرفه‌ای ضروری هستند، اما‌ این نوع داخلی آن است که به طور خاص، به یک سازمان کمک می‌کند تا فرهنگی نزدیک و گره‌خورده با کارمندان ایجاد کند، حتی اگر آن‌ها لزوماً هر روز با هم کار نکنند.

در نتیجه همه این‌ها، شبکه‌سازی برای کمک به این که کارمندان در بهترین حالت‌شان باشند و کار خود را به عالی‌ترین نحو انجام دهند، حیاتی است. بر اساس تحقیقات اخیر، شبکه‌سازی اجتماعی درون یک سازمان، حتی می‌تواند بهره‌وری را نیز تقویت کند.

شبکه‌سازی داخلی به این معناست که افراد فراتر از فعالیت‌های روزمره خود عمل کنند و به فکر این باشند که چطور می‌توانند ارتباط برقرار کرده و برای افراد دیگر حاضر در شرکت‌شان ارزش ایجاد کنند. به عنوان مثال، تیم بازاریابی یک شرکت ممکن است در تلاش برای کسب داده‌هایی درباره مشتریان برای انجام تست‌های مختلف باشد، در حالی که مسئول بخش فروش ممکن است چنین داده‌هایی را به راحتی در اختیار آن‌ها بگذارد. کلید ایجاد چنین فضایی در سازمان‌تان، این است که کاری کنید تا کارمندانتان به راحتی با یکدیگر صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. راه‌اندازی و حمایت از یک رویکرد آغازین برای شبکه‌سازی داخلی می‌تواند اولین گام شما در این مسیر باشد.

چنین رویکردی د‌ر میان سازمان‌های مختلف، متفاوت است و این شما هستید که باید بر اساس اهداف، بودجه، ابزار و نیازهایتان، بهترین رویکرد را متناسب با سازمان خود ایجاد کنید. در هر صورت، مهمترین قسمت این رویکرد این است که منابع کافی را در اختیار کارمندان قرار دهید تا به ارتباط داشتن آن‌ها با یکدیگر کمک کنید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌هایی زیر استفاده کنید.

  • میزبان دورهمی‌های کارمندان‌تان باشید

در تقویم کاری‌تان رویدادهای شبکه‌سازی را جای دهید. این رویداد می‌تواند در هر ماه، یکبار دو بار برگزار شود. به جای این که آن‌ها را بعد از اتمام زمان کاری برنامه‌ریزی کنید، ساعت کاری را یک یا دو ساعت زودتر تمام کنید تا کارمندان‌تان به آن به عنوان یک وظیفه اضافی در کنار کارهای بی‌انتهایی که باید هر روز انجام دهند، نگاه نکنند. این رویداد می‌تواند به سادگی یک دورهمی دوستانه، یا به بزرگی یک پروژه خاص باشد. شما همچنین می‌توانید جلسات خاصی برگزار‌ کنید تا دو بخش یا اداره از سازمان‌تان را که آن طور که باید با هم ارتباط نداشته‌اند، دور هم جمع کنید.

 

  • امکان شبکه‌سازی به کمک فناوری را فراهم کنید

با این که تعاملات رو در رو بهترین گزینه برای شبکه‌سازی داخلی هستند، در کنار آن، سازمان شما می‌تواند فناوری‌های مختلف را به عنوان راهی برای افزایش تعدد تعاملات میان کارمندان معرفی و ترویج کند. شرکت‌ها نباید استفاده کارمندانشان از رسانه‌های اجتماعی را نوعی حواس‌پرتی برای آنان تصور‌ کنند و برای آن در محل کار ممنوعیت یا محدودیتی قائل شوند. در عوض، کسب و کارها باید به این واقعیت پی ببرند که رسانه ابزاری قدرتمند است که به کمک آن کارمندان می‌توانند همدیگر را بهتر بشناسند و ارتباط برقرار کنند.

  • به عنوان یک تیم در رویدادها شرکت کنید

با شرکت در رویدادهای مرتبط با صنعت خود به عنوان یک تیم، لحن خاصی را برای شبکه‌سازی داخلی خود ایجاد کنید. اگر توان شرکت در کنفرانس‌ها یا رویدادهای بزرگ را ندارید، به دنبال دورهمی‌های کوچک و محلی باشید. بسیاری از سازمان‌های بزرگ، شعبه‌های کوچکی در شهرهای مختلف دارند که برنامه‌های آموزشی یا شبکه‌سازی برگزار می‌کنند.

  • دورهمی نهار یا قهوه برنامه‌ریزی کنید

با قرارهای برنامه‌ریزی شده نهار یا قهوه، به کارمندان‌تان فرصتی برای صحبت با افرادی جدید بدهید. هر چند وقت یک‌بار، تعدادی از کارمندان (حتی دو نفر) را تعیین کنید که در محل کار یا خارج از آن، با هم نهار یا نوشیدنی بخورند. این کار به همه یک فرصت برنامه‌ریزی شده می‌دهد تا با فرد جدیدی آشنا شود و به‌ویژه برای کارمندان جدید بسیار مفید خواهد بود.

شبکه‌سازی داخلی تضمین می‌کند که کارمندان اغلب اوقات با هم همکاری کنند و به آن‌ها فرصت این را می‌دهد که با همکارانشان صحبت کنند و یاد بگیرند که چطور می‌توانند برای دیگران ارزشمند باشند. وقتی که آن‌ها بدانند که چه منابعی در اختیار دارند، یا چطور دیگران می‌توانند کار آن‌ها را راحت‌تر کنند، بسیار مؤثرتر و کارآمدتر خواهند بود.

نگار علیّی

۶ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.