بلاگ بامارو

آشنایی با برخی از مواد غذایی برای کاهش استرس در محیط کار

استرس در محل کار یکی از طبیعی‌ترین اتفاقاتی است که همه‌ی ما روزانه شاهد آن هستیم. حال برخی از ما بنا به محیط‌های کاری متفاوت بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیریم و برخی دیگر کمتر.

استرس در محل کار یکی از طبیعی‌ترین اتفاقاتی است که همه‌ی ما روزانه شاهد آن هستیم. حال برخی از ما بنا به محیط‌های کاری متفاوت بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیریم و برخی دیگر کمتر. برای این‌که بتوان اندکی از بار این استرس که تمام جنبه‌های فکری ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خلاص شد، راهکارهای مختلفی وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکارها انتخاب و خوردن مواد غذایی است که به کاهش استرس کمک می‌کنند.

رویدادهای استرس زا (لازم نیست حتی خیلی بزرگ باشد؛ بلکه مشکلات روزمره زندگی) باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در ما خواهد شد. کورتیزول هورمونی است که موجب هوس‌های غذایی شده و طبق نظر محققان دانشگاه کالیفرنیا در مرکز پزشکی سانفرانسیسکو، در زنان بیشتر به صورت هوس کربوهیدراتی، بخصوص به مصرف غذاهای شیرین منجر خواهد شد و هر چه بیشتر مصرف کنند منجر به خلق و خوی بدتر می‌شود.

 کورتیزول مشکلات دیگری را نیز موجب می‌شود و آن رهاسازی آنزیمی در سلول‌های چربی ماست (باعث تبدیل کورتیزون به کورتیزول بیشتر) و چون سلول‌های چربی احشایی(سلول هایی که در قسمت شکمی قرار دارد و اندام‌های حیاتی را در بر می‌گیرد) بیشتر از بقیه دارای این آنزیم‌ها می‌باشند. در نتیجه استرس در زنان موجب جمع شدن چربی در ناحیه شکمی خواهد شد که این خبر خوشی برای خانم‌ها نیست. هر چه استرس بیشتر باشد این تجمع چربی در ناحیه شکم و یا قسمت مرکزی بدن بیشتر خواهد بود و منجر به چاقی مفرط خواهد شد.

اما چه مواد غذایی واقعا آرامش دهنده هستند. برای شما در ادامه چند مورد از این مواد غذایی را  که منبع قابل اعتمادی از انرژی‌اند و بالا برنده احساس تمرکز در شما خواهند بود را معرفی می‌کنم.

مارچوبه

رشته‌های باریکی که شکل زیبا و عجیبی هم دارند، منبع غنی  و خالص از فولات(فولیک اسید طبیعی) است. می‌توانید این رشته‌ها را بخار پز کنید و به سالاد خودتان اضافه نمایید. یا حتی می‌توان آن‌ها را سرخ کرد تا حالت ترد و خوشمزه‌ای به خودشان بگیرند. حتما این گیاه غنی را به هرم غذایی خود اضافه کنید.

آووکادو

میوه‌ای که بدن شما را در مقابل استرس ایمن نگه خواهد داشت و مانند سپری از شما محافظت می‌کند. منبع غنی از گلوتلتیون(تری پپتید موجود در بافتهای گیاهی و حیوانی و مرکب از ۳ اسید آمینه گلایسین گلوتامیک اسید و سیستئن)، لوتئین، بتاکاراتن، ویتامین E و فولات است . فولات موجود در این میوه در مقایسه با دیگر میوه‌های در بالاترین درجه قرار دارد. یادتان نرود که در هر وعده (حدود ۱/۴ میوه) میزان زیادی ویتامین B نیز موجود است. باز هم از خواص این میوه باید گفت؟ خوشبختانه در چند سال اخیر مصرف آووکادو در ایران هم جا افتاده است و به راحتی در دسترس قرار دارد.

بلوبری

بلوبری دارای بالاترین سطح از آنتی اکسیدانی با عنوان آنتوسیانین است که این آنزیم منجر شده تمرکز و درک شما در مقابله با مشکلات بالاتر رود. تمام خانواده توت‌ها یعنی توت فرنگی، تمشک و کرنبری دارای منبع غنی از ویتامین C می‌باشند که محققان معتقد هستند جای دادن این میوه در هرم غذایی در کاهش استرس موثر بوده است.

 بادام هندی

به طور کلی آجیل‌ها به دلیل این که کمی نمکی و ترد هستند، درمان مناسبی برای هوس‌های غذایی به حساب آمده و در نتیجه آن‌ها را تبدیل به انتخاب مناسبی به عنوان میان‌ وعده می‌کند. برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، آجیل‌ها منبع غنی از ترکیب پروتئین و چربی محسوب می‌شوند(البته دقت کنید که آجیل‌ها به دلیل اینکه حاوی پروتئین زیادی هم هستند از طرفی کالری بالایی هم دارند پس در مصرف آن‌ها افراط نکنید) بادام هندی منبع خوبی برای زینک بوده بطوری که مصرف ۲۸ گرم از آن، ۱۱ درصد از میزان توصیه شده ویتامین روزانه بدن شما را تامین خواهد نمود. پایین بودن سطح زینک در بدن موجب استرس و افسردگی شده و از آن جایی که بدن ما راهی برای ذخیره زینک ندارد لازم است به صورت روزانه مصرف شود در نتیجه مصرف بادام هندی راه مناسبی برای رفع این نیاز خواهد بود!

 سیر

مانند دیگر گیاهان سیر نیز منبع غنی و قدرتمندی از آنتی اکسیدان‌ها است. این مواد شیمیایی رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده(ذراتی که به سلول های ما آسیب می‌رسانند، همچنین باعث بیماری و پیری می‌شوند) و حتی در طول زمان ممکن است به جلوگیری و حتی کاهش آسیب از رادیکال‌های آزاد منجر شود. آلیسین از ترکیبات سیر است که به بیماری‌های قلبی، سرطان و حتی سرماخوردگی مرتبط است. از آن جایی که تنش و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند ما در این زمان نیاز به دوستانی چون سیر داریم تا این تنش را پشت سر بگذاریم.

چای سبز

چای سبز در حالی که کافئین دارد همچنین دارای آمینو اسیدی با نام تیانین نیز می‌باشد. محققان دانشگاه اعلام کرده‌اند که مصرف چای سبز علاوه بر اینکه از بروز سرطان پیشگیری می‌کند بلکه به فعالیت مغز نیز کمک شایانی نموده و عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد. همچنین در کنش و واکنش رفتار شما نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

شکلات

جدا از اینکه شکلات منبع آنتی اکسیدان محسوب شده و در صدر جدول لیست غذاهای سالم برای قلب است؛ تاثیر غیرقابل انکاری بر خلق و خو را نیز دارا است. نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا نشان از این دارد که مصرف شکلات باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید. شکلات تلخ که از آن به عنوان کاهنده فشار خون یاد می‌شود موجب احساس آرامش بیشتر خواهد شد. نکته جالب این است که شکلات تلخ در قیاس با بعضی از آب میوه‌ها، دارای منبعی غنی‌تری از  دو آنتی اکسیدان مهم (پلی فنل‌ها و فلاونول‌ها) است. از شکلات غافل نشوید!

در این نوشته سعی کردیم موادی را معرفی کنیم که می‌توانید آن‌ها را در محل کار به راحتی مصرف کنید تا بتوانید با آرامش بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازید.

الهه معتمدی

۱۱ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.