بلاگ بامارو

قهوه و ان­دیمند

در ابتدا خیلی ساده به نظر می‌آید. قهوه‌ت را سفارش می‌دهی و دقایقی بعد سر میزت تحویل می‌گیری. البته نه میز کافه. میز کارت. یا میز نهارخوری خانه. اما این‌که این قهوه را چه‌گونه همان‌طوری که توی کافه دریافت می‌کنی جای دیگر هم دریافت کنی کاری پیچیده است.

تصور کنید در خانه یا محل کار مشغول کارتان هستید و تنها با کلیک کردن بر روی یک دکمه قهوه انلاین سفارش می‌دهید و دقایقی بعد یک لیوان قهوه داغ داغ برای شما فرستاده می­شود. برای شما به‌عنوان مصرف‌کننده دلیوری قهوه اتفاق فوق‌­العاده است اما برای شرکت­‌هایی  که این خدمات را ارائه می­دهند قهوه­‌ی بیرون‌بر پیچیدگی­‌های خاصی دارد.

سال ۲۰۱۵ سال بزرگی برای شرکت معروف استارباکس بود، چراکه چندین سرویس جدید برای راحتی و سرعت خدمات طرحی کرد. در سپتامبر ۲۰۱۵ این شرکت امکان خرید و پرداخت از طریق موبایل را برای مشتریان فراهم نمود. این برنامه به مشتریان اجازه می­داد بدون انتظار در کافه­‌ها از طریق موبایل سفارش آنلاین قهوه دهند. در ماه اکتبر نیز این شرکت یک پروژه آزمایشی جدید را اعلام کرد. این پروژه با ارسال قهوه و سایر محصولات از طریق خدمات داخلی با عنوان Starbucks Green Apron برای کارمندان ساختمان Empire State آغاز شد.

قهوه انلاین
لذایذ قهوه

ازآنجایی‌که مشتریان استارباکس فقط در ساختمان Empire State نیستند این شرکت در نهایت در ماه دسامبر با همکاری شرکت Postmates، که یک رهبر در صنعت دلیور است، پروژه آزمایشی را رسماً اجرا کرد و به مشتریان سیاتل این امکان را داد که از طریق اپلیکیشن رسمی شرکت محصولات درخواستی خود را سفارش دهند. استارباک  شرکت Postmates را کاملاً  متعهد می­داند. به گفته این شرکت، Postmates سیستم جدیدی از حمل‌ونقل طراحی کرده که آن­ها می­توانند اطمینان داشته باشند قهوه به همان شکل که از فروشگاه خارج می­شود به دست مصرف‌کننده می­رسد. این شرکت اعلام کرد که مشتریان در سیاتل و در دیگر نقاط می­توانند مستقیماً از طریق Postmates سفارش قهوه انلاین خود را ارسال کنند اما استفاده از اپلیکیشن استارباکس این اجازه را به مشتریان می­دهد تا سفارش‌ها خود را با سلیقه خود سفارشی کرده و تغییر دهند.

در ماه نوامبر شرکت Dunkin Donuts در راستای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر دو سرویس جدید طراحی کرد. یکی از آن‌ها عملکردی شبیه سیستم خرید فروشگاهی استارباکس داشت که برای اولین بار در پورتلند مورد استفاده قرار گرفت. به‌طور هم‌زمان سرویس ارسال محصولات نیز در دالاس به همکاری DoorDash راه ­اندازی شد و بعد از مدتی هر دوی آن­ها در شهرهای دیگر توسعه یافتند.

مگی جانترن سخنگوی شرکت استارباکس در خصوص ارسال و دلیوری قهوه می­گوید: هر دو روش سفارش راهی هستند برای دیدار با مشتری در هرجایی که هستند. همچنین به گفته­ ترستانو، رئیس شرکت تحقیقاتی صنایع غذایی، با افزایش سرویس­‌های ارسال محصولات مثل Postmates و شرکت‌­های مشابه، اپراتورهای زیاد دیگری در حوزه­ تأمین خدمات در محل تحقیق و بررسی کرده‌­اند.

فرآیند پیچیده

با تمام این موارد اگر کسی بیش‌ازحد طبیعی منتظر سفارش آنلاین قهوه خود بماند و درنهایت یک ظرف غذا تحویل بگیرد و یا حتی سفارش اشتباهی برایش ارسال شود متوجه می­شود که تدارکات تحویل سفارش فرآیندی پیچیده است.

باید توجه داشت که بازه­ زمانی کمی برای تحویل غذا قبل از سرد شدن و خراب شدن وجود دارد که خیلی افراد اعتقاد دارند این بازه­ زمانی برای ارسال قهوه بیرون بر نیز به‌مراتب کمتر است.

نیک براون سردبیر مجله Daily Coffee News می­گوید: ویژگی‌­های طعم و عطر نوشیدنی­‌های داغ و دم‌کرده، با کاهش دما تغییر می­کند، هرچند هر شخصی ممکن است نوشیدنی خود را با سرعت متفاوتی بخورد اما مشتریان زیادی ممکن است حساسیت­‌های زیادی نسبت به نوشیدنی مورد علاقه‌ی خود داشته باشند. در حال حاضر دو فاکتور مهم زمان ارسال و دمای نوشیدنی دو مانع بزرگ در خصوص دلیوری قهوه است.

قهوه انلاین
قهوه مطبوع

البته سرویس خدماتی Starbucks Green Apron به این نکته توجه داشته و برای ارسال محصولات به Empire State از زیرساخت‌های همین ساختمان استفاده کرده است. این ساختمان در حال حاضر دارای یک کافه استارباکس بوده و این شرکت از آشپزخانه‌­ای جداگانه برای Green Apron استفاده می­­کند. این ساختمان بیش از ۱۲۰۰۰ کارمند داشته و هرکدام برای سفارش قهوه انلاین صرفاً درخواست خود را از طریق وب‌سایت ارسال می­کنند و در حدود ۳۰ دقیقه سفارش خود را تحویل می­گیرند.

اشلی فلیشمن یکی از کارکنان این ساختمان در خصوص قهوه‌­ انلاین، که در ۱۰ دقیقه دریافت کرده بود، نوشت: بله … قهوه هنوز گرم و طعم آن همچون طعم قهوه در بهترین کافه­‌ها است».

شرکای ارسال Green Apron از پذیرش انعام اجتناب می­کنند اما این شرکت در حال افزودن گزینه‌­ای به وب‌سایت ثبت سفارش قهوه انلاین است که متقاضیان به‌صورت آنلاین انعام را نیز پرداخت نمایند.

هردو شرکت Starbucks و Dunkin در توسعه نرم­‌افزار خود پیشرفت‌­های بزرگی کرده‌­اند و هر دو تأکید دارند که ارائه خدمات را به بهترین نحو پیشرفت خواهند داد.

 

علی شاهبندی

۲ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.