بلاگ بامارو

چرا نان مهم است؟

نان همان غذای شگفت انگیزی که انقدر متنوع است که برای تمام وعده های غذایی می تواند حضور فعالی داشته باشد و در طول تاریخ هم هیچوقت از محبوبیتش کم نشده که با تنوع بالایی که پیدا کرده جزو محبوبترین غذاهاست. در قدیمی ترین کتب مقدس به این ماده غذایی اشاره شده و در فرهنگ های مختلف مخلوط کردن غلات با آب و نرم کردن آن برای پختن روی آتش همان نان را به دست خواهد داد که در طول قرن ها انسان را از گرسنگی و مرگ نجات داده است.

در همه ی دنیا نان را پیدا خواهید کرد از فروشگاه های لوکس مواد غذایی تا سوپرمارکت های کوچک و حتی در روستاهای دورافتاده بصورت خانگی و سنتی. در سایزها و طعم ها و با افزودنی های بسیار متنوع که می تواند همان لذت مشترک در جوامع مختلف باشد.

نان جو، نان گندم، با آرد کامل یا با سبوس، نان غنی شده با ترکیبات مختلف غذایی یا نانی که برای بعضی از بیماری های گوارشی مناسب تر هستند همه و همه در دسترس هستند تا بعنوان یکی از اصلی ترین غذاهای روزمره حتی دچار یکنواختی و کسالت ما نشوند!

کربوهیدرات ها این عناصر غذایی که همیشه با بدبینی نسبت به آنها برخورد کرده ایم و طرفداران سرسخت تناسب اندام و لاغری، در موردشان هشدار داده اند همان چیزی هستند که در نان ها یافت می شوند و برای داشتن بدنی سالم با انرژی کافی برای فعالیت های روزانه لازم و ضروری هستند.

همین کربوهیدرات های پیچیده در نان ها هستند که در کنار انواع کربوهیدارت های ساده مسئولیت تامین انرژی بدن را بعهده دارند و به راحتی با تبدیل شدن به گلوگز می توانند سوخت اولیه ی انجام کارهای روزمره را تامین کنند.

اما کربوهیدرات های خوب در مواد غذایی شامل غلات، سبزیجات و حبوبات و مغزها پیدا می شوند و در روند طبیعی سوخت و ساز می توانند بسیار موثر و خوب عمل کنند اما در جبهه ی مقابل کربوهیدرات های بد در انواع غذاهای فراوری شده بصورت سرخ شده مثل انواع دونات و سیب زمینی ها و نان های سرخ شده می توانند یکی از عوامل بروز انواع ناخوشی ها باشند.

اما رژیم های غذایی که مصرف کربوهیدرات را به صفر می رسانند یکی از اشتباه ترین تصمیم ها در زمان کاهش وزن است چرا که وقتی مصرف کربوهیدرات های خوب را متوقف می کنیم در واقع بدن با فقر فیبر هم مواجه می شود و همین موضوع می تواند سلامتی را با خطرات جدی مواجه کند. وقتی فیبر کافی در برنامه غذایی وجود نداشته باشد، گوارش با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و تبعات این تصمیم اشتباه گاها می تواند تا سال ها سلامت فرد را تحت شعاع قرار دهد.

کربوهیدرات های خوب در غلات کامل یافت می شوند و می توانند در یک رژیم کم کلسترول سلامت قلب، کلیه ها و حتی سیستم عصبی و مغز را تامین کنند.

پس زمانیکه دچار تنش هستید و یا بابت اتفاقات روزمره به صورت عصبی به یخچال پناه می برید و بصورت ناخودآگاه شروع به خوردن نان می کنید این نکته را به یاد بیاورید که گناهکار اصلی افزایش وزن شما، نان نیست بلکه مصرف بیش از حد نان یا انواع کربوهیدرات ها است که باعث چاقی شده است.

سپیده هراتی

۱ نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More