بلاگ بامارو

نوشیدنی‌های مفید در رفع خستگی و خواب‌آلودگی در محل کار

هر کسی از خستگی در محیط کار رنج می‌برد. حتماً هر از گاهی پیش آمده است که بعد از چند ساعت کاری پلک‌هایتان سنگین شود و پشت میز کارتان مدام خمیازه بکشید. ممکن است شب قبل نتوانسته باشید خوب بخوابید یا چند شب اخیر را تا دیر وقت بیدار مانده باشید. یا شاید ممکن است اخیراً برنامه روزانه‌تان بسیار فشرده بوده و مدام درگیر و پیگیر زندگی شخصی، اجتماعی و کاری‌تان بوده باشید و همین مسأله باعث شود احساس خستگی کنید و انرژی بدنتان تحلیل رود.

هر کسی از خستگی در محیط کار رنج می‌برد. حتماً هر از گاهی پیش آمده است که بعد از چند ساعت کاری پلک‌هایتان سنگین شود و پشت میز کارتان مدام خمیازه بکشید. ممکن است شب قبل نتوانسته باشید خوب بخوابید یا چند شب اخیر را تا دیر وقت بیدار مانده باشید. یا شاید ممکن است اخیراً برنامه روزانه‌تان بسیار فشرده بوده و مدام درگیر و پیگیر زندگی شخصی، اجتماعی و کاری‌تان بوده باشید و همین مسأله باعث شود احساس خستگی کنید و انرژی بدنتان تحلیل رود.

وقتی که احساس خستگی دارید، کار کردن غیرممکن به نظر می‌رسد. شما ممکن است در تمرکز کردن به مشکل بخورید که باعث می‌شود تصمیم‌گیری صحیح برای شما دشوار شود یا انگیزه کمتری داشته باشید. همه این مسائل می‌تواند میزان خلاقیت و اثرگذاری شما بر روی کارتان را تحت تأثیر قرار دهد.

خستگی و خواب‌آلودگی در محل کار اگر به مدت طولانی و دوره‌های زمانی پیاپی ادامه داشته باشد، عوارض خود را بر جای می‌گذارد و می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی و کیفیت زندگی شما داشته باشد. مسلماً برطرف کردن دائمی این حالت مستلزم ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان است، اما برای رفع خستگی و خواب‌آلودگی در محیط کار، یکی از معمول‌ترین و مؤثرترین راه‌ها استفاده از نوشیدنی‌های مناسب است.

همان‌طور که به غذایی که می‌خورید اهمیت می‌دهید و در انتخاب آن وسواس دارید (یا باید داشته باشد)، چیزی که می‌نوشید نیز به همین اندازه مهم است. نوشیدنی‌ای که در طول روز مصرف می‌کنید، صرف‌نظر از این که چه باشد، صرفاً به این خاطر که مایع است و شکل فرم خاصی ندارد، ماده‌ای بی‌خاصیت و بدون عوارض مثبت و منفی نیست، بلکه دارای کالری، شکر، نمک، کافئین و انبوهی از مواد دیگر است که بر بدن شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث از بین رفتن خستگی شما شود و یا بالعکس، حسِ خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. از این رو، به منظور سرحال شدن و افزایش تمرکز بر روی کار، می‌توانید از نوشیدنی‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند استفاده کنید.

  • آب

شاید انتظار این را نداشتید، اما محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی دنیا، در این زمینه نیز حرف اول را می‌زند، چرا که دسترسی به آن فوق‌العاده آسان است و برای بدن زیانی ندارد. ضرورت وجود آب کافی در بدن بر کسی پوشیده نیست. یکی از اصلی‌ترین دلایل حس خستگی و خواب‌آلودگی، کاهش و کمبود آب در بدن است؛ هرچند ممکن است گاهی شما حتی متوجه نباشید که کمبود آب دارید و فقط احساس سستی کنید. کم‌آبی در بدن می‌تواند منجر به سستی و خواب‌آلودگی و در‌ نهایت، ضعف عضلات و سردرد شده و هم‌چنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. به همین خاطر، در چنین حالتی کافی است فقط دو لیوان آب سرد بنوشید. نیاز نیست لیوان شما خیلی بزرگ باشد و یک لیوان معمولی یا حتی کوچک نیز کفایت می‌کند. همیشه سطح انرژی کسانی که آب کافی می‌نوشند بالاتر از دیگران است، چون آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول‌های بدن می‌شود.

  • قهوه

صحبت کردن در مورد تأثیر قهوه در رفع خواب‌آلودگی به اندازه گفتن از نقش آب در رفع تشنگی، تکراری خواهد بود. بعضی روزها به نظر تنها چیزی که شما را سرحال نگه می‌دارد، قهوه است. اما حواستان باشد که مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند باعث شود تا در درازمدت احساس خستگی بیشتری کنید. تا حد ممکن سعی کنید در روز بیش‌تر از سه فنجان قهوه میل نکنید. از آنجا که اثر کافئین در بدن ما چند ساعت دوام می‌آورد، چند ساعت مانده به زمان خواب‌تان قهوه ننوشید. یک خواب آرام شبانه، در افزایش هوشیاری شما در روز بعد کاری بسیار مؤثرتر خواهد بود.

  • چای سبز

اما برای کسانی که به هر دلیلی قهوه‌خور نیستند، چای سبز بهترین گزینه است. در‌ واقع، بدن شما به کار جدی و زیاد همان طور واکنش نشان می‌دهد که به حمله یک خرس گریزلی٬ یعنی با ترشح هورمون کورتیزول. این کار در ابتدا سطح انرژی را بالا می‌برد، اما بدن نمی‌تواند نیاز به کورتیزول را به مدت طولانی تأمین کند و در نتیجه میزان کورتیزول اُفت می‌کند و درست وقتی که شما نیاز به انرژی دارید، بدنتان تحلیل می‌رود. چای سبز به اندازه‌ای کافئین دارد که برای تقویت تولید کورتیزول کافی باشد و در صورتی که قهوه‌خور نباشید، جایگزین بسیار مناسبی برای منبع کافئین مورد نیاز بدنتان یافته‌اید. چای سبز هم‌چنین شامل ماده‌ای به نام EGCG است که سطح تمرکز و آرامش شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. نکته دیگری که در مورد چای سبز وجود دارد این است که مدت زمانی که طول می‌کشد تا این نوشیدنی اثر کند، نسبت به قهوه طولانی‌تر است. بنابراین بهتر است برای تأثیر به‌موقع، آن را حدود ۹۰ دقیقه قبل از این که به آن نیاز داشته باشید مصرف کنید.

  • چای کوهی

چای کوهی می‌تواند انتخاب شما جهت رفع خستگی، بعد از یک روز کاری خسته کننده باشد. موقعیت جغرافیایی رویش این گیاه خودرو، آمریکا و اروپا است که از همان ابتدای کشف آن بسیار مفید و موثر در زندگی مردم بود. چای کوهی(سنت جونز) ابتدا از این گیاه بیشتر به عنوان داروی درمان زخم استفاده می‌شد.

این گیاه امروزه به عنوان دمنوش نیز استفاده می‌شود که خواص بسیار زیادی از جمله آرام‌بخش اعصاب، دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه است. این گیاه در درمان بیماری‌های گوارشی بسیار موثر است.

نحوه‌ی تهیه این دمنوش مانند سایر دمنوش‌ها است. یک قاشق از این گیاه را داخل آبجوش میریزیم و فرصت می‌دهیم دم بکشد و برای صرف آن می‌توانیم از عسل یا شکر استفاده کنیم.

  • دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهار نارنج برای ایرانیان بسیار نام آشنا است و طرفداران زیادی دارد. این دمنوش از شکوفه‌های درخت نارنج حاصل می‌شود. این گیاه طبع گرمی دارد و برای بی‌خوابی، تحریکات عصبی و اضطراب بسیار موثر است و مانند بسیاری  از دمنوش‌های گیاهی دیگر برای نفخ و ورم معده مفید است.

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید از توت و خرما هنگام سرو آن استفاده کنید.

  • چای جینسینگ

جینسینگ یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی است که در تمام دنیا از شهرت بالایی برخوردار است و گاهاً آن را نوش‌دارو یا گیاه جوانی نیز می‌نامند. جینسینگ توانایی انسان در برطرف کردن استرس و خستگی ناشی از استرس را تقویت می‌کند. جینسینگ توانایی فوق‌العاده‌ای در پیدا کردن ناکارایی‌ها و نقص‌های بدن و سپس برطرف کردن آن‌ها یا نشان دادن روش سالم رفع آن‌ها به ما دارد. بنابراین مصرف یک یا دو فنجان چای جینسینگ در روز به برطرف کردن خستگی روزانه شما در محیط کار کمک می‌کند. فقط باید دقت کنید که این چای را همراه با قهوه یا چای سیاه مصرف نکنید. هم‌چنین استفاده طولانی‌مدت آن برای افراد دارای بی‌خوابی، فشار خون، ناراحتی قلبی و دیابت توصیه نمی‌شود.

  • دمنوش زنجبیل

از ساقه‌ی گیاه زنجبیل بعنوان دمنوش، ادویه و چاشنی استفاده می‌کنند.

دمنوش گیاهی زنجبیل خواص درمانی و تسکین‌دهندگی زیادی دارد. این دمنوش برای زخم معده، درمان فشار خون، گرفتگی عضلات، رفع خستگی و ایجاد آرامش بسیار مفید است.

برای تهیه دمنوش زنجبیل ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید. مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید. ورقه‌های زنحبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید.حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دم بکشد.می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید. استفاده از لیمو ترش تازه در کنار دمنوش زنجبیل، طعم منحصر به فردی به آن می‌دهد.

نگار علیّی

۸ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.