بلاگ بامارو

همه چیز درباره قهوه سبز : لاغری با قهوه سبز حقیقت دارد؟

قهوه سبز در بین محصولات لاغری که هر روزه انوع جدیدی از آن‌‌ها راهی بازار می‌شوند، یکی از محبوب‌هاست. اما قهوه سبز چیست و آیا واقعا بر روی کاهش وزن، کاهش فشار خون و در حالت کلی بهبود وضعیت سلامت افراد تاثیر دارد یا نه؟

چاقی در جوامع کنونی به یک معضل همه گیر تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۳ حدود ۲/۱ بیلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به اضافه وزن بوده‌اند که میزان قابل توجهی است. به دلیل مشکلات مختلفی که چاقی برای افراد ایجاد کرده است، از مشکلات جسمی بگیرید تا مشکلاتی مانند کاهش اعتماد به نفس و …، بازار محصولات لاغری همواره داغ بوده است. در این میان قهوه سبز هم در سال‌های اخیر، بیشتر به عنوان یک محصول لاغری، بر سر زبان‌ها افتاده است.

آغاز محبوبیت قهوه سبز درواقع به سال ۲۰۱۲ و برنامه دکتر اوز بر می‌گردد که در آن درمورد تاثیر قهوه سبز بر لاغری بحث شد. در این مطلب تمام آن چه که باید درباره قهوه سبز بدانید و تاثیر آن بر روی سلامت و به ویژه کاهش وزن، بر اساس تحقیقات علمی، گنجانده شده است. تمامی منابع تحقیقات علمی در این مطلب ذکر نشده است اما اگر علاقه‌مند به بررسی آن‌ها باشید سری به لینک مطلب به زبان اصلی بزنید.

قهوه سبز چیست؟

درواقع هسته‌ی خام و رُست نشده‌ی گیلاس قهوه یا همان Coffee Cherry است. این دانه‌‌ها بعد از رست شدن تبدیل به دانه‌های قهوه‌ای قهوه می‌شوند که به طور معمول می‌شناسید و در برخی کافی شاپ‌ها ممکن است ببینید.

برخلاف دانه‌های رست شده، دانه‌های قهوه سبز دارای ماده‌ای به نام کلروژنیک اسید هستند که پس از رست شدن از بین می‌رود. کلروژنیک اسید همان ماده‌ای است که بسیاری معتقدند تاثیرات مثبتی بر روی رگ‌های خونی و از بین بردن رادیکال‌های آزاد دارد و همچنین به لاغری نیز کمک می‌کند.

آیا استفاده از قهوه سبز در کاهش وزن موثر است؟

مهم‌ترین دلیلی که افراد از قهوه سبز استفاده می‌کنند کاهش وزن است. تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند کلروژنیک اسید موجود در دانه‌های این نوع قهوه به کاهش و کنترل وزن کمک می‌کند. مهم‌تر اینکه کلروژنیک اسید فرآیند آزاد و وارد شدن شکر یا گلوکز به جریان خون را کندتر می‌کند که این به مراتب موجب عدم تجمع چربی یا افزایش وزن می‌شود.

با این حال تحقیقات فراوانی هم وجود دارند که نشان می‌دهند اندکی درمورد قهوه سبز اغراق شده است و تاثیر آن در کاهش وزن نسبتا کم است.

آیا استفاده از قهوه سبز در کاهش فشار خون موثر است؟

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که قهوه سبز می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. دلیل این موضوع می‌تواند تاثیرات ضد التهابی آن باشد.علاوه بر این در تحقیقی نشان داده شده است که کلروژنیک اسید در عریض شدن رگ‌های خونی نیز تاثیرگذار است.

علاوه بر این آزمایشات بالینی کنترل شده‌ای که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در مقیاس کوچک انجام شدند نشان می‌دهند استفاده از یک گرم کلروژنیک اسید حاصل از عصاره قهوه سبز می‌تواند موجب کاهش فشار خون و نیز کاهش وزن شود. همچنین بر طبق نتایج برخی از این آزمایشات کلروژنیک اسید می‌تواند تولید گلوکز در کبد را نیز کاهش دهد.

قهوه سبز در چه موارد دیگری برای سلامتی مفید است؟

بر طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، در درمان دیابت نوع ۲ و آلزایمر نیز تاثیرگذار است.

از آن‌جایی که قهوه سبز دارای مقداری کافئین نیز هست، (۲۰ میلی گرم در هر ۲۰۰ میلی گرم) و کافئین به عنوان نوعی محرک شناخته می‌شود، کافئین موجود در قهوه سبز در درمان از دست دادن حافظه و همانطور که پیش‌تر گفته شد درمان آلزایمر، موثر است.

این نوع قهوه در درمان و کنترل دیابت نوع دو نیز تاثیرگذار است چرا که کلروژنیک اسید بر میزان کلوگز خون تاثیرگذار است.

روزانه چه میزان عصاره قهوه سبز میتوانم استفاده کنم؟

بر اساس تحقیقات مختلف و برای مقاصد مختلف این میزان متفاوت است. اما در حالت کلی روزانه چیزی بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره  می‌تواند برای کاهش وزن و کاهش فشار خون موثر باشد.

عوارض جانبی بالقوه قهوه سبز:

مانند هر گیاه دارویی دیگر، این قهوه هم می‌تواند اثرات جانبی گاها نامطلوبی داشته باشد. این اثرات جانبی شامل موارد زیر هستند:
حالت تهوع، بی‌خوابی، تشویش و نگرانی، خستگی، سردرد، شکم درد و بالا رفتن ضربان قلب.

در برخی افراد حتی مشکلات گوارشی نیز گزارش شده است. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که به دلیل وجود مقادیری کافئین در قهوه استفاده بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند مشکل ساز باشد.

۱۲ comments

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More