بلاگ بامارو

پروتئین حیوانی یا گیاهی؟

اگر خیلی زود عصبانی می شوید و تحمل شما در رابطه با مسائل روزمره کم شده است… اگر دلتان می خواهد فریاد بزنید… باید بگوییم که پروتئین بیشتری باید استفاده کنید! البته “بیشتر” و نه “خیلی زیاد”!

قبل از اینکه به سراغ خریدن انواع و اقسام پودرهای پروتئین حاضر و آماده در بازار بروید و یا به هر وعده ی غذایی اضافه اش کنید، این نکته را در نظر بگیرید که هر دو منبع تامین آن در بدن یعنی نوع پروتئین حیوانی و گیاهی نمی توانند به یک اندازه مفید باشند.

پروتئین‌های گیاهی در لوبیا، عدس و انواع آجیل پیدا می شوند و برای انواع حیوانی واضح است که باید به سراغ انواع ماهی، مرغ و گوشت قرمز برویم.

اسیدآمینه ها، دستمال قدرت پروتئین ها

در تمامی پروتئین‎ها، این اسید های آمینه هستند که ساختمان ملکولی را تشکیل می دهند و در واقع 9 اسیدآمینه ضروری وجود دارد که ما می توانیم از غذاها دریافت کنیم و باقی انواع اسید آمینه در بدن خودمان سنتز می شود.

حالا می پرسید برای رسیدن به این مواد ضروری، چه فرقی بین پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد؟
خب تفاوت اصلی ببین این منابع پروتئین، در تعداد اسیدآمینه های ضروری آنهاست. منابع حیوانی ، به عنوان کاملترین منبع پروتئین و اسید آمینه شناخته می شوند. از سوی دیگر، منابع پروتئینی گیاهی به عنوان منبع ناقص در نظر گرفته می شوند، زیرا اغلب آنها یک یا چند اسید آمینه غیر ضروری را ندارند.
برخی از منابع محبوب پروتئین گیاهی در متیونین کم هستند، مثلا (که مانع از ریزش مو و باعث تقویت ناخن ها می شود) یا تریپتوفان (که خلق و خوی ما را تنظیم می کند)، لیزین (که جذب کلسیم را تقویت می کند) یا ایزولوسین (که انرژی را فراهم می کند).
اما این بدان معنی نیست که گیاهخواران با مشکلات کمبود اسید آمینه روبرو هستند بلکه گیاهخواران باید از طیف وسیعی از گیاهان برای دریافت لیست کامل اسیدهای آمینه استفاده کنند.

پروتئین گیاهی را جایگزین کنیم

نهایتا گیاهی یا حیوانی؟

نکته ی انحرافی در استفاده از  منابع حیوانی پروتئین، میزان چربی در انواع گوشت است که ارتباط مستقیم اش با انواع بیماری های قلبی اثبات شده است و در مقابل منابع گیاهی این عوارض را ندارند و با فیبر بالا و چربی های سالمی که دارند، نقش حفاظتی بیشتر ایفا می کنند.

در مطالعات متعددی که انجام شده است، نشان می دهد پروتئین گوشت، عوارض مرتبط با بیماری های قلبی عروقی را بیشتر کرده است و در مطالعه ای که در سال 2018 روی 81000 نفر انجام شده است، نشان می دهد کسانی که مقدار زیادی پروتئین حیوانی (بخصوص گوشت قرمز) استفاده کرده اند، آمار بیماری های قلبی عروقی بین آنها، شصت درصد افزایش داشته است. در مقابل کسانی که از انواع آجیل و یا دانه های گیاهی منبع پروتئین استفاده کرده اند، چهل درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی کشنده را کاهش داده اند.

جالب است بدانید که پروتئین‌های گیاهی و حیوانی به طور مساوی قادر به ساخت عضله هستند و این بدان معنی است که فرقی نمی کنم که شما بعد از ورزش فیله ی مرغ استفاده کنید یا یک پیاله عدس!

بطور کلی بهتر است که در مورد میزان استفاده پروتئین در وعده های روزمره کمتر نگران باشیم و هرزمان که مقدور است بجای استفاده از انواع حیوانی آن، به سراغ انواع مغزها و منابع گیاهی برویم.

این جمله را زیاد شنیده اید و احتمالا باز هم خواهید شنید: “بیشتر سبزیجات استفاده کنید” و نگران پروتئین نباشید.

 

سپیده هراتی

۱ نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More