بلاگ بامارو

افسردگی و تغذیه

در علم روانپزشکی تغذیه ارتباط موثری بین نحوه ی غذا خوردن و عادات تغذیه ای با افسردگی پیدا کرده اند. بطور کلی خوردن غذاهای بی کیفیت و فرآوری شده و غیرارگانیک بعنوان یکی از اصلی ترین دلایل موثر در  افسردگی معرفی می شوند.

اما ربط غذا خوردن و سلامت روان وقتی مشخص می شود که بدانیم بدن ما برای اینکه بتواند هورمون های مناسبی را برای حالات مختلف روانی تولید کند نیاز به مواد معدنی، پروتئین ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها دارد. یک تغذیه ی نامناسب و غیرمعمول که مملو از چربی های اشباع شده و شیوه ی طبخ بسیار ناسالم است به راحتی بدن را برای رسیدن به نیازهای اولیه اش، محروم می گذارد.

در مسیر مبارزه با افسردگی با غذا و تغییر رژیم غذایی

یک نکته ی حیاتی در مورد بیماری های عصبی و روانی مراجعه به روان درمانگر و روانپزشک است و بلاشک در مراحل ابتدایی این بیماری باید اقدام شود اما در این مطلب ما به اثرات یک تغذیه ی سالم و بر مبنای مواد اولیه ی ارگانیک بر روی ذهن و حس شادابی و خوشحالی می پردازیم.

هورمون های سروتونین، دوپامین و استیل کولین و چندین هورمون دیگر بصورت مستقیم با خلق و خوی شما در ارتباط هستند و تغییر رژیم غذایی شما بصورت مستقیم به مغز برای ترشح بهتر این هورمون ها کمک خواهد کرد.

چه غذاهایی در خط مقدم مبارزه با افسردگی هستند؟

  • همه ی انواع میوه ها
  • انواع سبزیجات
  • دانه های کامل (گندم، جو، برنج قهوه ای، کینوا و…)
  • انواع حبوبات (لوبیا، نخود، عدس و…)
  • انواع مختلف آجیل و کره ی آنها
  • محصولات لبنی ارگانیک
  • پروتئین ها (گوشت های قرمز و سفید) و پروتئین گیاهی

تمام این مواد غذایی را بصورت پخته شده می توانید استفاده کنید به شرط اینکه هنگام تهیه این مواد غذایی سلامت و کیفیت آنها را در نظر بگیرید. به هیچ عنوان از ترشی ها و محصولات با ماندگاری بالا و  گوشت ها و سبزیجات فرآوری شده استفاده نکنید. از شیرینی های مصنوعی و انواع شکلات ها اجتناب کنید و بجای آن از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل و شیره انگور استفاده کنید.

دقت کنید برای پخت و پز از روغن های تصفیه شده و کارخانه ای که هیچ منبع گیاهی ندارند، استفاده نکنید حتی المقدور از روغن های سنتی و گیاهی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل یا کره استفاده کنید. در کنار این روغن ها حتما حتما روغن ماهی یا امگا 3 باید در رژیم غذایی شما بصورت ثابت وجود داشته باشد.

لیست ممنوعه برای افسردگی

اگر با لیست اول متوجه نشدید که برای مبارزه با افسردگی دقیقا از چه مواد غذایی باید استفاده کنید حالا می توانید با نباید ها بدانید که چه مواد غذایی ای برای شما ممنوع است و راه مبارزه با افسردگی روشن تر شود.

  • نوشابه های گازدار و سودا
  • آب نبات و شکلات ها
  • انواع غذاهای فوری
  • شیرینی ها، کوکی ها، بستنی و… (شیرینی ها و کوکی هایی که با مواد ارگانیک و با کیفیت تهیه شده اند، مجاز است)
  • نان سفید
  • برنج سفید
  • غذاهایی که شامل آرد سفید هستند مثل ماکارونی
  • محصولاتی که در آنها سویا استفاده شده است
  • روغن های تصفیه شده (روغن هیدروژنه، روغن سویا، روغن کلزا، روغن ذرت، روغن آفتابگردان)

شروع کردن یک سبک زندگی سالم همزمان با روزهای ابتدایی سال جدید یک تصمیم مبارک در راستای سلامت روان و جسم شماست. با رعایت نکات سلامتی و تغذیه ای تسلیم روزهای پر تنش و پر اضطراب نشویم.

سپیده هراتی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More