بلاگ بامارو

برنج قهوه ای یا برنج سفید؟

بخش مهمی از تغذیه ی ما ایرانی ها را برنج تشکیل می دهد. همین برنجی که امروزه یکی از مهمترین مواد غذایی در جهان محسوب می شود و 19 درصد تغذیه ی مردم دنیا را تشکیل می دهد. اگر از مادربزرگ های خود که اصالتا اهل شمال کشور نباشند، سوال بپرسید می گویند قدیم تر ها هرروز برنج استفاده نمی کردند و برنج جزو غذاهای اصلی روزانه شان نبوده است اما امروزه در بیشتر از 100 کشور برنج بصورت تخصصی کشت می شود.

برنج سفید یا قهوه ای؟

مهمترین سوالی که این روزها مطرح می شود البته برای کسانیکه به شیوه ی زندگی و تغذیه ی خود اهمیت می دهند. فقط کافیست نگاهی به مقایسه ی ساده ی زیر بیاندازید:

به گزارش سازمان ملی تغذیه و کشاورزی امریکا، یک فنجان برنج سفید غنی شده و کاملا پخته مواد زیر را برای بدن فراهم می کند.

۲۰۵کیلو کالری انرژی، ۴/۲۵ گرم پروتئین، ۰/۴۴ گرم چربی، ۴۴/۵۱ گرم کربوهیدرات و ۰/۶ گرم فیبر.

 مقدار این مواد در یک فنجان برنج قهوه ای به میزان زیر است:

۲۴۸کیلو کالری انرژی، ۵/۵۳ گرم پروتئین، ۱/۹۶ گرم چربی، ۵۱/۶۷ گرم کربوهیدرات و ۳/۲ گرم فیبر.

درصد مقدار ویتامین ها و مواد معدنی موجود در همین مقدار برنج سفید که در صورت مصرف روزانه آن برای بدن فراهم می شود عبارتست از:

۱۱درصد آهن، ۱۷ درصد تیامین، ۱۲ درصد نیاسین، ۷ درصد ویتامین ب۶، ۳۸ درصد فولیک اسید، ۷ درصد فسفر، ۵ درصد منیزیم، ۵ درصد زینک، ۱۷ درصد سلنیوم، ۵ درصد مس و ۳۷ درصد منگنز.

 درصد این مواد در برنج قهوه ای به صورت زیر است:

۶ درصد آهن، ۲۴ درصد تیامین، ۲۶ درصد نیاسین، ۱۲ درصد ویتامین ب۶، ۵ درصد فولیک اسید، ۲۱ درصد فسفر، ۲۰ درصد منیزیم، ۱۰ درصد زینک، ۱۷ درصد سلنیوم، ۱۱ درصد مس و ۹۸ درصد منگنز.

برنج سفید همان برنج قهوه ای است که در واقع سبوس و جوانه را از آن جدا کرده اند. چیزهایی که از برنج قهوه ای جدا می شود تا آن را تبدیل به برنج سفید کند باعث می شود تا مقادیری از مواد معدنی و مواد مغذی برنج کاسته شود و در همین راستا در امریکا برنج سفید را در کارخانه ها غنی سازی می کنند و ویتامین های گروه ب و تیامین و فولیک اسید و نیاسین و آهن به آن می افزایند.

برنج ها گلوتن ندارند و معمولا حساسیت زا نیستند و به همین خاطر طرفداران زیادی در دنیا دارند.

اگر نیاز به رژیم غذایی پرفیبر دارید، برنج قهوه ای انتخاب خوبی برای شماست چرا فیبر در برنج سفید نزدیک به صفر است و مشکلات دفع را شدید تر می کند.

هشدار: خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانیکه برنج سفید مصرف می کنند!

در تحقیقی که روی 350 هزار نفر انجام شد گفته شد افرادی که برنج سفید بیشتری مصرف می کردند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. کسانی که هرروز برنج سفید را در وعده ها استفاده می کردند 11 برابر بیشتر از بقیه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را داشتند در حالیکه این مقدار برای کسانی در رژیم غذایی شان فقط از برنج قهوه ای استفاده کرده بودند به میزان واضحی کمتر بود.

بطور کلی برنج قهوه ای سالمتر از برنج سفید است و تحقیقات ثابت کرده اند که اگر تصمیم دارید وزن کم کنید و یا دچار دیابت و بیماری قلبی هستید حتما برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کنید.

سپیده هراتی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More