بلاگ بامارو

مکمل های غذایی ، خوب یا بد؟

دکتر ویان کارتر، از دانشگاه ناتینگهام می گوید: ” اشتباه بزرگی است اگر احتمال خطرناک بودن مکمل های غذایی را نادیده بگیریم”.  سال 2018 گزارشی منتشر شد درباره کسی که بخاطر مصرف قرص مکمل چای سبز مجبور به پیوند فوری کبد شده است. کسیکه به راحتی و طبق تبلیغات حاضر شده بود یک بسته از قرص چای سبز را خریداری کرده و برای سلامتی بیشتر بدنش آن را مصرف کند.

نکته اینجاست که مردم فکر می کنند اگر قرصی یا گیاهی برای سلامتی من مفید است، مقدار بیشتری از آن ممکن است مفیدتر هم باشد! در مورد این نمونه ی عجیب و خاص کارشناسان می گویند که این اتفاقی بسیار نادر است.

جیم مک‌کانتس به دلیل مصرف قرص چای سبز مجبور به پیوند کبد شده است

چرا می گوییم که قرص های مکمل ممکن است “بد” هم باشند؟

دکتر کارتر که در ابتدای این مطلب از او یاد کردیم می گوید در واقع مصرف همزمان چند نوع مکمل غذایی هم یکی دیگر از عوامل خطر آفرین برای سلامتی است. مکمل های دارویی می توانند روی غذایی که مصرف می کنیم تاثیر بگذارند به این شکل که اثرات غذا را تقویت یا تضعیف کنند و مقدار برخی از مواد را در بدن به بالاتر از حد مجاز برسانند.

مکمل های غذایی زیادی را کارشناسان تایید کرده اند و مفید بودن آنها را برای بدن درست تشخیص داده اند.

در مورد خطرات احتمالی مکمل های غذایی و ویتامین ها گفتیم اما از مصرف آنها چه سود؟!

مکمل های غذایی زیادی را کارشناسان تایید کرده اند و مفید بودن آنها را برای بدن درست تشخیص داده اند. مثلا فولیک اسید که در زمان بارداری استفاده می شود توسط سیستم بهداشتی و درمانی ملی بریتانیا توصیه شده است چرا که از بیماری های مادرزادی جلوگیری می کند تا جاییکه دولت بریتانیا در حال بررسی افزودن اسید فولیک به آرد مصرفی در این کشور است.

ویتامین دی یکی از مکمل های محبوب در بین بزرگسالان و کودکان است اما خودتان هم خیلی خوب می دانید که مصرف ویتامین حتما باید به اندازه و طبق شرایط خاصی باشد تا دچار مسمومیت با این ویتامین نشویم. کارشناسان تاکید می کنند که مصرف ویتامین دی برای کودکان یک تا چهار ساله و بزرگسالانی که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند و یا لباس پوشیدنشان جوری است که بیشتر سطح پوست بدنشان نور خورشید نمی خورد، کسانی هستند که حتما باید از ویتامین دی بصورت مکمل استفاده کنند.

راشیتیسم یا نرمی استخوان و کج شدن استخوان های بدن بیماری ای بود که تا چندین سال پیش در اثر کمبود ویتامین دی شیوع زیادی داشت و از حدود صد سال پیش تا حالا این بیماری بصورت کلی از بین رفته است.

یک سیستم تغذیه ای اصولی و مناسب داشته باشند تا بصورت طبیعی تمام مواد معدنی و ویتامین ها را از غذا دریافت کنند.

هم قدم علم و هوشیارانه به سراغ مکمل ها برویم

دکتر جیکوبز می گوید ویتامین ها و مکمل های غذایی برای افرادی که به انواع خاصی از غذاها حساسیت دارند یا پرهیز های غذایی خاصی را دنبال می کنند بسیار حیاتی است. مثلا افراد گیاهخوار مطلق که هیچگونه فرآورده های حیوانی استفاده نمی کنند حتما باید ویتامین ب 12 را بصورت مکمل خوراکی استفاده کنند چراکه این ویتامین فقط در گوشت حیوانات یافت می شود.

کارشناسان سیستم بهداشتی و درمانی در اروپا می گویند اغلب به مصرف کردن مکمل های غذایی نیازی ندارند چراکه کافیست یک سیستم تغذیه ای اصولی و مناسب داشته باشند تا بصورت طبیعی تمام مواد معدنی و ویتامین ها را از غذا دریافت کنند.

چه توصیه هایی را جدی بگیریم؟

  • حتما مکمل های غذایی را از داروخانه های معتبر و با مشورت پزشک مربوطه دریافت کنید.
  • به بروشورهای مربوط به مکمل های غذایی دقت کنید و آن را کامل بخوانید تا اگر دچار بیماری های زمینه ای و خاصی هستید از خطرات احتمالی آن آگاه شوید.
  • در میزان مصرف آن دقت کنید و هیچوقت بیشتر از میزان توصیه شده، مصرف نکیند.
  • مراقب باشید تا بصورت همزمان چند نوع مکمل غذایی را مصرف کنید.منبع: سایت

سپیده هراتی

اضافه کردن نظر

ما را در اینستاگرام فالو کنید

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More